Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Signe, Signhild

Rosberg tappade hjulet – och Kubica krockade

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-01

Kaosartat depåstopp
för flera förare

Ett depåstopp på det 16:e varvet.

Det är dagens snackis i Ungern.

När säkerhetsbilen kom ut på banan jagade förarna in i depån – med stort kaos som följd.

Säkerhetsbilen kom ut på det 15:e varvet eftersom det låg en del från en av Force Indias bilar på banan. Då bestämde sig de flesta teamen för att ta in sina förare i depå – Nico Rosberg, Mercedes, var en av de första som gick in för att byta däck.

Tappade hjulet

Men hans kolleger i depån satte inte fast däcket ordentligt så när han körde ut lossnade höger bakhjul. Det for igenom Saubers depå, mellan mekanikerna och drog sedan vidare in i Williams depå där det skadade en medarbetare som tvingades uppsöka läkare, men teknikern var tillbaka i depån innan racet var över.

– Jag tror inte att mekanikerna drog åt skruvarna ordentligt. Jag fick grönt ljus och körde i väg. Tyvärr märkte jag för sent att jag inte hade något bakdäck, förklarar Nico Rosberg för tysk tv.

– Jag kravlade bort på depårakan som om jag var en krabba eller så och tvingades bryta. Men jag hade problem långt innan dess och kunde inte hänga med Vitalij Petrov. Jag hade ingen bra känsla och ett dåligt fäste.

Kubica körde på Sutil

Samtidigt som Rosbergs däck for i väg genom depån körde Robert Kubica, Renault, ut från sin depåbox samtidigt som Force Indias Adrian Sutil var på väg in till sin box.

De båda förarna krockade, Sutil tvingades bryta och Kubica drabbades av ett tio sekunders stop and go straff.

– Bilderna säger allt. Jag körde in och då kom han plötsligt i från ingenstans, säger tyske Sutil till RTL.

– Renault såg mig väl inte utan släppte bara i väg sin förare. Man hoppas ju alltid på ett bra depåstopp så att man kan ta en eller kanske två platser. Kanske var jag på väg mot topp tio i dag, jag vet inte. Det var ett trist slut, säger Sutil.

Även Robert Kubica tvingades sedan bryta loppet.

Följ ämnen i artikeln