Slut på stormig semester för F1-världen
Virvelvindar har blåst genom motorsporten
Publicerad 2018-08-25
Det sägs att semestern ska vara en tid för återhämtning. Så är det inte inom F1.
Stall har bytt namn, förare har bytt stall och en legendar har bestämt sig för att sluta.
Lagom till omstarten har en virvelvind blåst igenom depån. Nio lopp återstår av säsongen och Sportbladets Anna Andersson ger dig förutsättningarna inför omstarten i Belgien.
Force India försattes i konkurs av den egna föraren Sergio Perez i samband med det senaste F1-loppet i Ungern. Under sommaruppehållet har fabrikerna varit stängda i två veckor, men Force India har fått en ny ägare – Lawrence Stroll.
Han är pappa till Lance Stroll som kör för Williams och pumpar in stora pengar i det brittiska teamet. Han har inte varit helt nöjd med Williams och han kommer troligen att flytta sin son från Williams till det nya teamet Racing Point Force India. Frågan är bara när? Redan under hösten 2018? I sådant fall lär Esteban Ocon, som sponsras av Mercedes, behöva leta efter en ny arbetsgivare.
Ägarbytet har gjort att stallet förlorat samtliga 59 poäng som det samlat ihop i konstruktörsmästerskapet och nu hat nio lopp på sig att ta nya. Placeringen i det mästerskapet är avgörande för hur stora prispengar som teamet får framöver - men eftersom Williams bara har tagit fyra poäng i år och Sauber 18 kan Racing Point Force India avancera i tabellen innan säsongen är över. Förarna behåller dock sina poäng i det individuella mästerskapet.
Anledningen till att teamet behåller Force India i namnet är att det då är berättigat till prispengar, det har inte Racing Point. Så räkna med att namnet Force India finns kvar en stund, men sedan försvinner i glömska.
Ryssen ville också köpa Force India, men fick se sig slagen. Han har dock inte gett upp utan tar till rättslig hjälp. Hans son Nikita, 19, är testförare hos Force India och pappa vill säkra en plats till 2019.
Fernando Alonso, 37
Den dubble världsmästaren lämnar F1 efter 2018. Han är inte motiverad. Vad han ska göra är inte officiellt, men det mesta tyder på att han satsar på att vinna motorsportens grand slam. Det har bara Graham Hill klarat av tidigare. Alonso harvunnit Monaco GP, han har vunnit Le Mans, nu saknas segern i Indy 500.
Däremot utesluter 37-åringen inte en F1-comeback:
– Jag vet att McLaren kommer tillbaka starkare i framtiden och det kan vara rätt tillfälle för mig att göra comeback, säger han.
Daniel Ricciardo, 29
Efter tio år har han bestämt sig för att lämna Red Bull. Australiern som kört F1 för HRT, Toro Rosso och sedan 2014 för Red Bull blidar 2019 team med Nico Hülkenberg hos Renault.
– Det var dags för mig att anta en ny utmaning, säger Daniel Ricciardo.
När Red Bull nu ska integrera den nya motorn från Honda, testa den nya förenklade framvingen och låta designern Adrian Newey pröva nyheter på bilen är Ricciardo utesluten. Han får inte ta del av några hemligheter. Det gör också Max Verstappen till etta i teamet och det är möjligt att de strategiska besluten tas i Verstappens favör.
Spanjoren lämnar Renault, avslutar sitt samarbete med Red Bulls akademi och ersätter Fernando Alonso hos McLaren. Hos Renault kommer han att få stötta Nico Hülkenberg, men han måste köra in poäng – fjärdeplatsen i konstruktörsmästerskapet är prioritet för Renault.
Fransmannen var fyra i Bahrain och sexa i Ungern. Han belönas med att köra för Red Bull 2019 där han ersätter Daniel Ricciardo.
– Vi förväntar oss att han ska vara en adekvat ersättare för Daniel Ricciardo under mitten av säsongen, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko.
Funkar det inte lär han få gå, det fick Daniil Kvyat göra efter lite mer än en säsong hos Red Bull 2016.
Namnsponsorn Martini lämnar efter säsongen, sponsorn Lawrence Stroll äger ett konkurrerande team. Tar han med sig sonen Lance redan i höst? Då kan Robert Kubica vara på väg mot en comeback i F1. Vad betyder detta för Williams framtid? Blir Dmitri Mazepin den nye frälsaren och får Williams en rysk förarduo nästa år?
Mercedes förare leder VM före Ferraris Sebastian Vettel. Det skiljer 24 poäng till den regerande mästarens fördel. I fjol vann han här på Spa och även det följande loppet på Monza. Faktum är att Mercedes vunnit på båda banorna de tre senaste åren. Inför tävlingarna i Belgien och i Italien har både Mercedes och Ferrari uppdaterat sin motor. Nu återstår nio lopp och 225 poäng av F1-säsongen 2019.