Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Nya trenden är tourens framtid

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-22

CORNING, NEW YORK. Det finns en ny trend, eller vision för LPGA-touren.

Nämligen att vara vi ska vara som ett lag även om vi alla spelar för oss själva.

Det handlar om att jobba ännu mer med sponsorer och arrangörer.

Här ligger tourens framtid.

Det är en vision med namnet ”one team, one dream”.

Följ ämnen
Golf
Trendig. Phil Michelsons stil med tightare tjöja får tummen upp av Carin Koch. FOTO: AP

Först några ord om kläder, eftersom jag i senaste krönikan lovade att skriva om trendchocken under Masters.

Här i USA är allting stort. Matportioner, hus, människor, ja, till och med insekterna är större än hemma. Detta gäller även kläder, förstås.

Golfskjortor i en amerikansk golfbutik är av en annan dimension än vi är vana vid i Sverige. En medium i USA är en L-XL i Sverige. En amerikansk modell är vidare, med mycket tyg (i alla storlekar) och har alltid långa ärmar, gärna ner till armbågen.

Men på senare år har det kommit en del kläder med bättre passform även för herrar. De kallas ”European fit” eller ”slim fit”.

En herrspelare som följt trenden är världstvåan Phil Mickelson, som verkar ha spenderat en hel del tid på gymmet och visar detta genom att ta på sig en tight golf skjorta, en "slim fit" med kortare ärmar alltså. Snyyggt Phil, jag gillar det! Men man ser fortfarande var den gamla solbrännan började…

Byxorna på amerikanska herrspelarna hänger tyvärr inte med. De är lite stora och pösiga och mer som mysbrallor över det hela. Men annat är det när en svensk är i bild från en stor turnering, eller vilken europé som helst faktiskt. Då är byxorna välformade och sitter snyggt!

På vår egen tour (LPGA) är det inte ofta nån pratar om mode längre.

En helt annan trend är det hetaste samtalsämnet...

Det handlar om att vi som tour förenas och ger järnet för sponsorer, tävlingar och media. Då kommer LPGA bli ännu bättre, trots ekonomiska kristider.

Produkten har vi, kvalitén på golfen är suverän. Bättre än någonsin. Scorerna blir lägre och lägre. Spelarna är vältränade, välklädda och spelar en underhållande golf!

Vi hade ett spelarmöte, en ”summit”, inför tävlingen i Kingsmill för ett par veckor sedan. Förutom visionen ”one team, one dream” lärde vi oss mer om touren och tävlingarna. Vem det är som betalar och vart pengarna går. Hur en tävling drivs runt. Jag tyckte det var intressant, jag borde veta mer om detta efter alla år tycker jag.

Sedan ett liknande spelarmöte för några år sedan har vi blivit riktigt bra ”innanför repen” alltså på banan som jag redan nämnt. Då talades det om att vi behövde vara mer intressanta på banan, bättre på att underhålla vår publik.

Vi utvecklade då också mottot ”Fan first”. Detta har vi också lyckats med. Vi är kända som den bästa touren när det gäller att ta hand om våra ” fans” eller supporters. Vi är också bäst på Pro Am, det vill säga att ta hand om sponsorers klienter och kunder som vi spelar med varje onsdag.

Det viktigaste budskapet under mötet 2009 var att vi ska bli bättre även ”outside the ropes”. Vi ska se till att tävlingarnas sponsorer och arrangörer ser mer av oss på events kring tävlingen t.ex.

I ekonomiska kristider får alla jobba lite hårdare, även vi förstås...

LPGA är nu officiellt en Global tour. Vi har spelare, tävlingar och sponsorer i stora delar av världen. Vi har möjlighet att marknadsföra oss världen runt! En talare under mötet nämnde tyckte att det bara är OS och Fotbolls VM som har en liknande global spänning.

Det finns många fördelar med att anordna en golftävling.

En tävling ger jobbmöjligheter inte bara under den veckan tävlingen spelas, men under hela året. ALLA tävlingar lämnar stora summor till välgörenhet. Den stad som anordnar tävlingen får ökad turism. Företaget som sponsrar tävlingen får mycket för sina pengar och underhåller sina kunder under en vecka då de får spela med, och komma nära, de bästa spelarna i världen. Företagets namn syns på banan och på TV.

Detta låter mycket bättre än en reklamsnutt på några sekunder på TV tycker jag!!!

De 13 kvinnor som startade touren 1950 var ett sammansvetsat lag, de hade inget val. De reste ihop och organiserade själva sina tävlingar. Under vår konferens visade ledningen film från den tiden, så att vi skulle bli inspirerade att vara mer som det var då.

Idag har många spelare ett eget lag med sig i form av föräldrar, coacher, fystränare, kartläsare, vad vet jag...

Det var jättenyttigt att touren förstärkte för oss alla hur vi kan förbättra LPGA även i kristider, om vi är ännu mer som då, ett lag som vill och jobbar för samma sak, fler och bättre tävlingar! Jag hoppas alla spelare hoppar på den nya Team-trenden så vi får chansen att visa så många som möjligt vår suveräna produkt! Både innanför och utanför repen...

Följ ämnen i artikeln