Nya regler för F1-kval

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-12

Här är alla regeländringarna inför årets GP-serie

De nya reglerna för årets F1-serie är nu officiella.

De nya reglerna för årets Formel 1-serie är klara. Smalare framdäck, inget tankstopp och nya regler för kvalheaten är några av nyheterna som väntar.

FIA har nu bekräftat följande regeländringar för Formel 1-serien:

Det är förbjudet att tanka under loppet.

13 stall och 26 bilar på startgridden, är det tänkt i alla fall, och därför blir det ett annat system under kvalet även om kvalet fortfarande är tredelat. Under det första kvalheatet (Q1) försvinner åtta bilar, under det andra (Q2) lämnar ytterligare åtta bilar kvalet och sedan gör tio bilar upp om startposition ett till tio i Q3. Då kommer de att köra med nästan tom tank eftersom alla ändå måste starta med full tank.

De tio bästa bilarna i kvalet måste starta loppet med de däck som de körde sitt snabbaste varv med i kvalet. De som startar på plats elva eller sämre får starta loppet med helt nya däck.

Det blir ett nytt poängsystem, de tio främsta får poäng enligt följande: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Detta gäller i så väl förar- som konstruktörsmästerskapet.

Framhjulen är 20 millimeter smalare jämfört med i fjol.

Antalet uppsättningar av däck för torrt väglag har minskats från 14 till elva per stall och helg. Dessutom måste en uppsättning lämnas tillbaka efter fredagens träningar.

FIA hemlighåller från i år startvikterna. Det gör att det inte är lika enkelt att lista ut när bilarna går i depå.

Vid ett förarbyte får teamen en extra testdag två veckor innan eller två veckor efter bytet. Om man testar, men inte byter förare, stryks en av vinterns testdagar.

Om en förare använder mer än åtta motorer, två av dem på en helg flyttas denne tillbaka tio platser i starten de två kommande loppen.

Om en förare blir omkörd under uppvärmningsvarvet och inte tar tillbaka sin startplats före säkerhetsbilens första linje måste föraren starta i depån.

Följ ämnen i artikeln