Rydell kör WTCC i ett svenskt team

Publicerad 2014-04-16

Rickard Rydell tar upp racingkarriären igen. Veteranen ska nästa år ratta en Honda i världsserien WTCC i ett svenskt privatteam.

– Självklart ingen lätt utmaning och det ska det inte vara heller, säger Rydell.

Bakom satsningen står Nika Racing Team och Honda Sverige. Nika har bland annat vunnit svenska STCC två år – med Rickard Rydell som förare 2011 – och tog med dansken Michael Nykjaer tre segrar i förra årets WTCC. I år är stallet med i WTCC med en japan vid ratten.

När Rydell kliver in i bilden blir det i den nya WTCC-typen TC1. Som han ska köra i världsserien fullt ut under åtminstone två år.

– Det som är klart är 2015 och 2016. Och det är spikat med tester med den nya bilen i höst, säger Rydell vid onsdagens pressträff.

Rätta åldern

När Rydell sätter sig i den nya bilen för testkörningar i höst gör han det som nybliven 47-åring. Men fysiken tror inte den rutinerade stockholmaren blir något problem.

– Jag tror det är väldigt viktigt med motivation. Det man tappar med åldern är lite av reaktionsförmågan. Det är därför en formel 1-förare sällan är äldre än 40 år. Där ligger g-kraften på 4,5, medan en touringbil ligger på 2. Reaktionen är inte lika avgörande i WTCC.

– Jag har tränat mycket under hela min karriär. Under ett lopp kommer man ofta upp i över 180 i puls. För det behöver man träna minst fem dagar i veckan. Jag har just köpt tillbehör för att träna nacken, en rulle med vikt och hockeyhjälm, det är starka g-krafter.

Snabbare bil

Rydell har kört WTCC under flera år tidigare, senast 2009. Men den nya TC1-bilen blir en ny upplevelse. Med uppemot 400 hästkrafter når den 270-280 km/tim på rakorna. Och med större tryck mot marken, downforce, går den betydligt snabbare i kurvorna än den gamla modellen.

– Den går 1,5 sekund snabbare per kilometer, det går fort genom kurvorna, säger Rydell.

Rickard Rydell gjorde ett uppehåll i racingen 2010, var tillbaka som STCC-vinnare 2011, men det senaste året har det varit tunt med styrningar.

Efter 20 år som fabriksförare är det dags för satsning i ett privatteam.

– Att få köra en VM-serie är prestigemässigt mycket större än STCC. Men det är klart en fabrikssatsning är ett snäpp högre.

– Men det finns inte många fabrikssitsar, det är ganska tufft att ta en plats. Det här är det närmaste man kan komma ett fabriksteam. Det ska bli jättekul att göra en helsvensk satsning och WTCC är en väldigt rolig serie.

TT

Följ ämnen i artikeln