Mästarnas nya vapen

Publicerad 2014-01-28

Vettel: Får inte göra samma miss två gånger

Tionde säsongen.

Ska ge den femte VM-titeln.

– De tidigare bilarna har vi känt utan och innan, nu är allt nytt, säger Sebastian Vettel.

– Frågan är vem som gör minst antal fel.

Stallet från Österrike och deras tyska förare har dominerat F1 de senaste fyra säsongerna. Stjärndesignern Adrian Newey har skapat en bil som varit ett monster, som Sebastian Vettel rattat mot nya rekord.

Men i år ändras reglerna - och plötsligt är förutsättningarna inte alls lika självklara längre.

– För alla har det varit ett vitt papper och en utmaning för alla designers. Vi tror att vi har en bra motor tillsammans med vår motorleverantör Renault, säger stallchef Christian Horner i samband med bilens presentation i Jerez.

Mästarstallet valde att inte visa bilen förrän under den första testdagen i Jerez.

– Racingen förändras och det kommer att ta fyra-fem lopp innan vi ser något mönster. Vi får inte ta någonting för självklart och F1 kan precis som många andra idrotter vara helt oförutsägbar.

Turbomotor och ERS

Red Bull har under vintern förlorat sin aerodynamikchef Peter Prodromou till McLaren och de båda ingenjörerna Mark Ellis och Giles Wood har lämnat för Mercedes. Ändå är Sebastian Vettel säker på att han har en konkurrenskraftig bil, men han måste lära sig hantera turbomotorn, ett nytt KERS-system som kallas för ERS och en ny växellåda.

– Det är en utmaning för alla, det är ingen skillnad för oss jämfört med för de andra stallen. Vi har inte så höga förväntningar, men vill absolut säkerställa att vi kan vara med och slåss som vi har gjort de senaste fyra åren, säger Sebastian Vettel.

– I år har det varit lite svårare än tidigare att förbereda sig, det är så många okända saker som väntar oss. Det är på något sätt mer gissa än veta. Vi har varken kört med den nya bilen eller med den nya motorn.

Minst antal fel

Han förväntar sig att förarna måste anpassa sin körstil och att vi kommer att få se många bilar som tvingas bryta loppen:

– Det kan hända att loppen blir annorlunda än tidigare. I kvalet måste man så klart vara så snabb som möjligt, men det kan hända att man måste spara bränsle under loppen och förbereda sig ordentligt för varje varv, säger han.

– De tidigare bilarna har vi känt utan och innan, nu är allt nytt. Frågan är vem som gör minst antal fel och det handlar om att aldrig göra samma misstag två gånger.

Hos Red Bull heter den andra föraren nu Daniel Ricciardo, han har tidigare kört för juniorteamet Toro Rosso och ersätter Mark Webber som lämnat F1.

Följ ämnen i artikeln