Här börjar F1-äventyret för Ericsson

Publicerad 2014-01-28

I dag premiärkör Ericsson sin bil – och börjar kampen för att få den klar till säsongsstarten

I dag debuterar Marcus E­ricsson.

Han kör jungfrufärden i sin nya F1:a

– Det blir otroligt s­pännande, säger han.

Sveriges nya F1-förare inleder försäsongstesterna för sitt Caterham i spanska Jerez i dag och han kör i två dagar.

– Jag ser fram emot att se bilen på banan, än har jag bara sett den i delar. Alla b­ilar ser lite olika ut i år, men jag har en bra känsla, säger han.

– Det är verkligen en ära att få köra bilen först.

Det har gått en vecka s­edan han presenterades och sedan dess har han tillbringat i stort sett all vaken tid i Caterhams fabrik.

Risk för stora problem

– Jag kom lite sent så det är bara att ge allt. Jag har v­arit i fabriken mellan 08.00 och 21.00 varje dag, försökt lära känna folk, komma n­ära de människorna jag ska jobba med och köra i simu­latorn. Det har varit fullt pådrag för att få bilen klar i tid. Det är otroligt mycket att göra, men detta ska bli skitkul.

Inför årets F1-säsong har tidernas största regel­ändring genomförts, bland annat är turbomotorerna tillbaka och aerodynamiken förändrad. Det har varit en mycket tuff vinter för stallen som fått jobba hårt med att få bilarna klara i tid och Lotus har valt att avstå från de inledande testerna.

– Det finns en risk att det är många barnsjukdomar på bilen och att den tillbringar en del tid i garaget de här ­dagarna, men så är det för alla. Det är därför vi testar.

”Vill lära känna bilen”

Vad förväntar du dig av testera?

– Jag vet inte. Det är lite annorlunda än GP2, men jag tror att jag kommer in i det snabbt. Man är så fokuserad när man väl kör att det är som vilka tester som helst.

Vilka svar vill du ha?

– Jag vill komma in i det och känna mig bekväm, l­ära känna grejerna och få förtroende för dem som jag jobbar med så att vi förstår varandra. Nu är det inget f­okus på varvtider, det handlar om att köra så många varv som möjligt och få ut så mycket information vi bara kan få.

Räknar du med att jämföras med din stallkamrat Kamui Kobayashi, som kör sista dagen?

– Jag tror inte att det blir i Spanien, vi har olika program alla dagarna och då går det knappt att jämföra. Men jag ska vara på plats h­ela veckan, lyssna på r­adiotrafiken och se vad jag kan snappa upp.

Testerna i Jerez pågår fram till och med fredag. S­edan väntar fortsatt arbete i fabriken innan F1 reser till Bahrain för de två avslutande testpassen i slutet av februari.

Följ ämnen i artikeln