Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Nya reglerna ska revolutionera F1

Uppdaterad 2016-10-06 | Publicerad 2015-05-15

Om två år är bilarna sex sekunder snabbare

F1 är för tråkigt.

Det anser till och med Bernie Ecclestone.

Därför kommer en ny regelrevolution.

2017 ska bilarna vara sex sekunder snabbare per varv.

Följ ämnen
Formel 1

I går hade F1:s strategigrupp ett möte i London, där träffades F1-gurun Bernie Ecclestone, FIA:s president Jean Todt och stallcheferna för Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren, Williams och Force India.  Det fanns även representanter från motortillverkarna med på mötet.

Uppgiften var att diskutera framtidens formel 1 och de kom fram till flera spännande lösningar. Till 2016 hinner man inte med att göra några större regeländringar, den mest spännande är att teamen själva får välja vilka två däckvarianter som man vill använda sig av under loppet, nu bestämmer däcktillverkaren Pirelli det.

Målet är att F1 2017 ska vara betydligt mer spektakulärt än F1 i dag och grundprincipen är att bilarna ska bli betydligt snabbare.

Sex sekunder snabbare

Enligt  ett pressmeddelande vill strategigruppen att bilarna ska vara mellan fem och sex sekunder snabbare per varv, man ska förändra aerodynamiken på bilarna, däcken ska bli bredare och bilarnas vikt ska minskas.

Dessutom vill man att loppen ska gå snabbare och för att lyckas med det blir det återigen tillåtet att tanka under loppen. Det minskar varvtiderna eftersom bilarna då kör med mindre bränsle under en längre tid, vilket gör att de blir lättare och snabbare. Man hoppas också att tankningen ska kunna öppna för ännu fler olika strategier.

Trots att tankningen kommer tillbaka blir det inte tillåtet att använda sig av hur stora mängder bränsle som helst, det ska finnas en fastbestämt mängd som förarna får använda sig av.

När det gäller det kritiserade ljudet ska powerunitsen vara kvar, men man ska öka ljudet genom att tillåta ett högre varvtal. När det gäller den planerade begränsningen av budgeten har man inte hittat någon lösning än.