Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

2018 ska F1 bli ännu snabbare

Jagar nya sekunder med intensivt jobb i vinter

Publicerad 2017-12-09

2017 skulle F1 bli häftigare, snabbare och bättre.
Men 2018 trycker vi gasen i botten igen.
Då kör Formel 1 ännu fortare.

Följ ämnen
Formel 1

Inför årets säsong pratades det mycket om nya F1 och under säsongen noterades flera nya varv- och banrekord. Det handlade om en tidsskillnaad på ungefär fem sekunder per varv.

Men till nästa år lär det gå ännu fortare - tack vare uppdaterade bilar och mjukare däck.

– Enligt de beräkningar som vi har gjort kommer bilarna att vara ungefär en sekund snabbare i början av 2018 än vad de var i slutet av 2017, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola när förtaget presenterade de nya däcken till 2018.

– Under en säsong fortsätter bilarna att utvecklas, vilket gör en skillnad på en eller en och en halv sekund per varv. I slutet av nästa år bör bilarna köra ungefär två sekunder snabbare än vad de gjorde vid samma period i år.

Hypersoft-effekt?

Inför årets säsong gjordes en stor regeländring och bilarna förändrade sitt utseende, under året har sedan bilarna utvecklats och under vintern intensifierar teamen det arbetet. Därför kommer den andra generationens bilar att vara ännu snabbare.

Dessutom har Pirelli tagit fram nya, mjukare däck med namnet ”Hypersoft”. Den beräknas vara ungefär 1,3 sekunder snabbare per varv än den mjukaste gumiblandningen 2017, ultrasoft. Lägger man det till utvecklingen av bilarna skulle F1 2018 kunna vara runt tre sekunder snabbare per varv under hösten 2018.

Totalt har F1-teamen sju gummiblandningar att tillgå när det är torrt, vid sidan av ”hypersoft” är även den hårdaste gummiblandningen ”superhard” ny.

”Var för konservativa”

– Under årets säsong har vi insett att när det är vissa speciella omständigheter har våra däck varit för konservativa. De däck som vi har tagit fram till 2018 jobbar mot målet att vi ska ha två depåstopp under de flesta loppen, säger Mario Isola.

Det finns dock en detalj som kan bromsa farten nästa år. Cockpitskyddet Halo gör att bilarnas minstavikt ökar från 728 till 733 kilo vilket medför en viss tidsförlust, dessutom påverkar skyddet bilarnas aerodynamik och ökar luftmotståndet. Enligt de beräkningar som Pirelli har gjort handlar det om en förlust på en halv sekund - lite beroende på vilken bana som mästerskapet kör på.

Men oavsett vad lär det gå undan - under 21 tävlingshelger nästa år.

Så körs F1 2018:

25 mars Australien – Melbourne
08 april Bahrain – Bahrain
15 april Kina – Shanghai
29 april Azerbajdzjan – Baku
13 maj Spanien – Barcelona
27 maj Monaco – Monte Carlo
10 juni Kanada – Montreal
24 juni Frankrike – Le Castellet
01 juli Österrike – Spielberg
08 juli Storbritannien – Silverstone
22 juli Tyskland – Hockenheim
29 juli Ungern – Budapest
26 augusti Belgien, Spa-Francorchamps
02 september Italien – Monza
16 september Singapore – Singapore
30 september Ryssland – Sotji
07 oktober Japan – Suzuka
21 oktober USA – Austin ( inte bekräftat än)
28 oktober Mexiko – Mexico City
11 november Brasilien – Sao Paolo
25 november Förenade Arabemiraten – Abu Dhabi
Testschema
Barcelona, 26:e februari – 1:a mars
Barcelona, 6:e–9:e mars
Barcelona, 15:e–16:e maj
Ungern, 31:a juli – 1:a augusti

Följ ämnen i artikeln