Mercedes hemlighet

Publicerad 2012-02-18

Rivalernas misstanke: ”Någonting de vill gömma”

vad händer, schumi? Mercedes GP slutade på en total fjärdeplats i F1-VM förra året, och Michael Schumacher (bilden) blev åtta – 316 poäng efter mästaren Sebastian Vettel. Årets satsning omges av stort hemlighetsmakeri. Foto

Red Bull satsar allt för att behålla sina VM-titlar.

Deras största fruktan?

Mercedes hemlighet.

– De verkar ha något speciellt, säger Red Bulls Helmut Marko.

Följ ämnen
Formel 1

Under de första F1-testerna körde Mercedes GP med förra årets bil och fjolårets dominanter Red Bull var nöjda med sina tester och nöjda med det faktum att varken Ferrari eller McLaren imponerade. Men efter det testet har det kommit fram att Mercedes visst hade årets bil klar, men de valde att inte använda den under det första testet.

Det har gjort Red Bull oroliga.

– De måste vara väldigt säkra på vad de håller på med om de frivilligt avstår från en tredjedel av de tolv testdagarna, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till Sport Bild.

Vinnande koncept

Mercedes stallchef Ross Brawn har plockat fram VM-vinnande bilar förr. Han gjorde det hos Bennetton, hos Ferrari och med Brawn GP. Senast en av hans förare vann VM-titeln, 2009, hoppade stallet över de inledande vintertesterna och kom först till de avslutande testerna.

Väl där överraskade stallet alla och körde i från allt motstånd. Jenson Button skaffade sig sedan ett sådant försprång under inledningen av säsongen att han redan hade säkrat titeln när de andra teamen lyckats kopiera Ross Brawns lösning.

Och det är just det som Red Bull är oroliga över inför årets andra vintertest som startar på tisdag.

”Bilen är färdig”

– Vi vet att deras bil är färdig sedan länge. Inget stall avstår frivilligt från fyra testdagar och därför utgår jag i från att de har någonting som de vill gömma för oss andra och det måste vara någonting som är enkelt att kopiera, annars hade de inte ansträngt sig så mycket, säger Adrian Newey.

Att analysera ett annat teams lösning, bygga den och optimera den för den egna bilen tar ungefär sex veckor.

Lärt sig sin läxa

– Men om man verkligen bara kopierar och sätter på så kan man korta den tiden lite, säger Red Bulls teknikchef till Reuters.

– Förra året hade vi på vårt avgassystem från första testet och McLaren lyckades kopiera det till det första loppet. Jag antar att vi borde ha gömt det lite längre.

Följ ämnen i artikeln