Sportbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Kläderna har blivit viktigare än sporten

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-28

Holm: Har svårt att se Venus Williams som en tennisspelare

PARIS. Du vet inte namnet på Venus Williams motståndare, men har sett bilder på hennes rumpa och läst om hennes utmanande spetsklänning.

Hon har med andra ord lyckats.

2010 är det viktigare att marknadsföra sina egna intressen än tennisen som sport.

Jag vet inte exakt när förvandlingen ägde rum men jag har svårt att se Venus Williams som en tennisspelare.

Det spelar ingen roll att hon är tvåa på världsrankningen.

Sporten som gjorde henne berömd och förmögen är inte längre det viktigaste i hennes liv.

I mina ögon är 29-åringen en extremt smart affärskvinna som är kvar på touren för att lägga grunden till sin framtid och profilera sig som designer.

Venus utbildade sig vid Fort Lauderdales konstinstitut och skapade ett eget klädmärke 2007, så snart studierna var avslutade.

Nu har hon gjort EleVen känt över hela världen utan att behöva anställa marknadsförare.

Den uppgiften sköter hon med rumpan.

Hon visade den under Australian Open och gör det på nytt under Öppna franska.

Tack vare sina vågade kreationer har Venus Williams fått mer uppmärksamhet än både Nike och Adidas, som inför varje Grand Slam-turnering satsar miljontals kronor på sina stjärnors tennisklänningar.

Problemet för sportklädesjättarna är att det i dag är få som lyssnar när Maria Sjarapova kontraktsenligt berättar om sin nya outfit.

Venus Williams vet bättre än någon annan hur man utnyttjar media för egen vinning.

Jag kan inte bevisa att hennes publicist har bett reportrar att ställa frågor om det utmanande klädvalet, men det ska inte uteslutas.

Under dagarna i Paris har amerikanskan svarat på totalt 39 frågor fördelades på två presskonferenser.

Av dessa har tolv handlat om kläder, design och tourens mest omtalade rumpa.

Fått gratisreklam

Det har lett till att Venus Williams, snarare ­designern än tennisspelaren, har blivit omskriven i världens alla tidningar. Hon har fått tv-tid och gratisreklam till ett värde som inte ens går att uppskatta.

Osmakligt eller beundransvärt?

Jag är lika kluven som Venus Williams bak.

Det enda jag vet med säkerhet är att det 2010 är viktigare att marknadsföra sina egna intressen än tennisen som sport.

Fotnot: Venus Williams är klar för tredje omgången i Öppna franska efter segrar mot Patty Schnyder och Arantxa Parra Santonja.

Följ ämnen i artikeln