”En unik tävling – extrem utmaning”

Publicerad 2016-11-19

I två år har han dominerat på de trånga gatorna i Macao.

Nu är Felix Rosenqvist tillbaka.

För att vinna sin tredje seger - och ta sin första VM-titel.

Efter förra säsongen lämnade Felix Rosenqvist Formula 3 som en av de mest framgångsrika förarna i historien. Han valde att satsa på Indy Lights, GT-bilar, DTM och Fomula E - men nu är han tillbaka i F3 för att vinna Macaos GP för tredje gången.

Det har ingen annan förare lyckades med under tävlingens 33-åriga historia och i år tar segraren också hem en VM-titel.

– I år är det tuffaste startfältet någonsin i och med VM-statusen, det finns flera vinnare med och flera killar som imponerat under säsongen. De håller absolut samma nivå, säger Felix Rosenqvist.

Två av de stora favoriterna är Daniel Jungcadella och Antonio Felix Da Costa som har vunnit tävlingen tidigare och nu återvänder när loppet fått VM-status.

”Här för att vinna”

– Jag tycker att det är så otroligt kul att köra det loppet och det är ingenting jag kommer att kunna göra i all framtid så jag gör det så länge jag kan, säger Rosenqvist.

– Jag är här för att vinna, men också för att Macao helt enkelt är ett så fantastiskt speciellt race. Det är en unik tävling, en extrem utmaning och fortfarande den absolut häftigaste banan jag har kört.

Han är väldigt duktig på att köra just stadsbanor och tog sin första pallplats i Formula E som enbart kör i städer förra veckan. Macao är däremot ingenting som påminner om någonting annat, den körs enbart på gatorna i de centrala delarna av staden. Banan inleds med ett fullpartsparti med två extremt snabba kurvor och en raka där förarna når 300 km/timmen. Tävlingen kördes första gången 1983, då med den trefaldige världsmästaren Ayrton Senna som segrare. Därefter är det flera F1-förare som varit framgångsrika i den kinesiska hamnstaden, men det är bara två svenskar som vunnit. Rikard Rydell vann 1992 och Felix Rosenqvist har vunnit de två senaste åren.

”Varit med om båda”

– Det viktigaste i Macao är att ha en otrolig självdisciplin, man måste känna till sina begränsningar. Om teamet säger att du är en halv sekund för långsam måste du veta om det är du eller bilen. Vad klarar jag av och vad klarar bilen av?  Går det att pressa mer eller kör du över gränsen, säger Rosenqvist.

– Jag har varit med om båda. Första året jag körde gick allt otroligt enkelt och jag visste hela tiden att det fanns mer att ta ur bilen, förra året däremot så var jag tvungen att ligga på gränsen hela tiden och då är det otroligt lätt att man kraschar bilen och så är allt över.

Ytterligare en svensk finns med i tävlingen, Joel Eriksson, som var årets nykomling i EM.

Följ ämnen i artikeln