Andersson: Måste sätta avtryck för att få stanna

Publicerad 2014-01-22

Att ta sig till formel 1 är riktigt bra, men det krävs mer. Mycket mer. Marcus Ericsson har fått sina drömmars chans.

Nu år det upp till honom att prestera – för att han ska överleva och för att stallet ska göra det.

– Ligger vi kvar i botten tror jag inte att jag fortsätter med detta, säger stallägaren Tony Fernandes.

Sportbladets F1-reporter Anna Andersson besvarar här de sex största frågorna inför Marcus Ericssons debutsäsong.

Sportbladets Anna Andersson.

1 En svensk i formel 1 igen  – hur blev detta möjligt?

 Runt 2005 bestämde sig Eje Elgh och den tidigare Indycarföraren Kenny Bräck för att se om de kunde lotsa en svensk förare till F1. De bad Joakim Ward ta fram ett

antal talangfulla go-kartförare, genomförde tester och den som passade bäst in i profilen var Marcus Ericsson. Efter det började en målmedveten resa för Marcus med formel BMW i Storbritannien, formel 3 i samma land, sedan F3 i Japan och därefter fyra år i GP2 och han har hela tiden bytt till större och mer erfarna stall. Samtidigt har man arbetat hårt med att lösa den finansiella frågan, för att ta sig till F1 i dag krävs inte bara talang utan det krävs en tjock plånbok med i runda slängar 100 miljoner kronor.

2Vad betyder det för svensk motorsport?

 Enormt mycket, kan Marcus kan fler. På startgridden i år står en dansk förare, Kevin Magnussen, en svensk med Marcus Ericsson och två förare från Finland, Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas – och ytterligare en med ett finskt medborgarskap, Nico Rosberg.

3Vem är Marcus Ericsson?

 Född i Kumla 1990, han kommer inte alls från någon motorsportfamilj utan han upptäcktes av Fredrik Ekblom, som själv kört STCC och TTA, när han var och testade go-kart.

– Han var vansinnigt bra, han gjorde allt rätt, säger Ekblom.

4 Caterham, vad är det för stall egentligen?

 2010 kom det tre nya stall till F1, Caterham är ett av dem, men då hette stallet Lotus. Sedan dess 2012 kör man under namnet Caterham och man än så länge inte tagit en enda poäng. För stallägaren Tony Fernandes är det nu allvar:

– Vi måste klara det i år, vi har den bästa infrastrukturen, de bästa förarna nu måste vi prestera, sa han i samband med presentationen.

– Fortsätter vi att ligga i botten tror jag inte att jag vill fortsätta med detta. Ingenting är skrivet i sten, men efter fem år utan en enda poäng så finns det en gräns för vad man klarar av när det handlar om tålamod, pengar och motivation. Därför är det ett viktigt år. 

5Vad har Marcus Ericsson för chanser i F1-cirkusen 2014?

 Steg ett är att matcha och slå sin stallkompis Kamui Kobayashi som har samlat F1-erfarenheter med både Toyota och Sauber och är känd som en förare som kör friskt.

Kan Marcus matcha honom gör han ett bra jobb och då syns han. Steg två är att ta sig till den andra kvalomgången, vilket Giedo van det Garde klarade förra året. Steg tre är stallets mål, att ta poäng och därför måste det vara

Marcus också. Ska han dessutom få stanna kvar, då måste han sätta avtryck, det räcker inte att vara bra. Han måste vara mycket bättre än bra.

623 år sedan en svensk senast körde F1. Samtidigt har  Finland haft fem förare, varav två har vunnit VM – varför har Sverige halkat efter?

Tradition låter som ett löjligt svar, men Keijo Rosberg vann VM 1982, han arbetade sedan med att få in andra förare i F1. Mika Häkkinen vann två titlar med McLaren och har sedan öppnat dörrar åt bland annat Kimi Räikkönen och Heikki Kovalainen som båda körde för McLaren och han har också hjälpt Valtteri Bottas som nu kör Williams. Kontakter ska aldrig

underskattas.

Följ ämnen i artikeln