Lill-Lövis ska hjälpa Rasmus Lindh till IndyCar
17-åringen imponerar i Indy Pro 2000
Publicerad 2019-06-15
Han är svensken som gör succé i USA.
Men det handlar varken om Marcus Ericsson eller Felix Rosenqvist.
Det handlar om Rasmus Lindh som dominerar i sin jakt på en plats i Indycar.
– Planen är att köra där om två år, säger 17-åringen.
Efter ett par säsonger som fabriksförare i F1-föraren Daniel Ricciardos go-kart team var Rasmus Lindh redo för nästa utmaning. Som 16-åring reste han till USA och för att tävla i USF1 2000, det första steget på väg mot IndyCar.
Han slutade 2018 som tvåa i mästerskapet och efter en formidabel inledning av årets säsong leder han nu nästkommande klass, Indy Pro 2000.
– Målet är att vinna mästerskapet, jag har en ledning på nio poäng och planen är att fortsätta på samma sätt, säger Rasmus Lindh till Sportbladet.
– Vi har en trestegsplan, det är att vinna i år, köra IndyLights nästa år och därefter IndyCar. Det är i alla fall förhoppningen.
I år har han skapat stora rubriker, som när han under Indianapolis Grand Prix, tog två pole positions, två vinster och dessutom satte snabbaste varvet under en tävlingshelg eller som när han tog en pallplats i det ovalrace som avgjordes i samband med klassikern Indy 500.
– Jag trivs här. Det är mer riktig racing, lite simplare banor och det är inte så perfekt. Det är mer upp till förarna än vad det är i F1 där det bara är tre team som kan vinna. Där är det dessutom så mycket pengar så det går knappt att ens räkna på möjligheterna att ta en plats där, säger Rasmus Lindh.
– IndyCar är en långsiktig satsning för mig och det känns som om man vill tillräckligt mycket går det att skapa sig möjligheten att lyckas.
Till sin hjälp har han Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, som tävlat i så väl F1 som amerikansk formelbilsracing. Han är dessutom manager åt både Felix Rosenqvist och teamkollegan Scott Dixon, som även vunnit mästerskapet vid flera tillfällen.
– Jag är extremt nöjd med mitt val av team, vi har förberett oss bra och jag känner mig redo att vinna mästerskapet i år, säger Lindh som tävlar under Road of Amercia nästa helg och därefter har nio deltävlingar kvar under årets säsong.
– Jag har lyckats dra i från lite i ledningen och kommer nu att fokusera på varje lopp för att säkra mästerskapet, det är bättre att rulla in som fyra ett lopp än att riskera allt och gå för en pallplats. Det gäller att behålla lugnet, inte stressa och köra smart, säger 17-åringen Rasmus Lindh.
Den taktiken ska ta honom till IndyCar - och öppna möjligheten för tre svenska förare i mästerskapet redan 2021.
Annas motor - veckans snackisar 15.6
Pole position
Rally Sweden
Nu är det klart. Rally-VM stannar i Sverige Rally Sweden har skrivit på ett avtal över tre år och behåller sin plats i mästerskapet fram till och med 2022. Därefter sker en ny förhandling.
2) Le Mans
I dag är det dags. För en av motorsportvärldens absolut största klassiker och 22 före detta F1-förare ställer upp i år. Ska Fernando Alonso ta sin andra raka seger i 24-timmarsloppet? Efter helgens deltävling lämnar han WEC och han kan göra det som världsmästare för andra året i rad.
3) Lewis Hamilton
En omdiskuterad seger i Kanada och britten är på väg mot sin sjätte VM-titel i F1. Vem ska kunna hindra honom? Han själv?
4) Daniel Sordo
Han leder Italiens VM-rally inför lördagens 142 km, men den stora nyheten är att WRC ska tävla med hybridmotorer från och med 2022.
5) Valentino Rossi
Han är en ikon inom mc-sporten och snart kan han få möta Joel Eriksson. Italienaren planerar nämligen en gäststart i DTM.
– Jag lovar att jag kommer och det dröjer inte länge. Jag kommer som förare, säger ha till Sat.1.
6) Marc Marquez
Säsongens sjunde motoGP-lopp och de senaste årens dominant har chansen att utöka VM-ledningen hemma i Spanien.
7) Rasmus Lindh
Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i alla ära. Men det är en annan svensk som verkligen imponerar i USA. 17-årige Rasmus Lindh leder supportklassen Indy Pro 200 efter en bländande inledning. Näste svenske stjärna?
8) Dennis Rådström
Tillsammans med Johan Johansson leder han JVM i rally som också avgörs i Italien, men det är en tuff kamp med landsmännen Tom Kristensson och Henrik Appelskog är två dagars tävlande återstår.
9) F1
I oktober ska reglerna till framtidens F1, efter 2021, att presenteras. Det ger stallen kort om tid att ställa in helt nya koncept
10) Johan Kristoffersson
Eller Patrik Flodin? Räkna med en ny häftig duell när rally-SM avgörs i Nyköping i helgen.
Motorstopp
FIA
Efter det extremt sena domarbeslutet under Kanadas GP finns bara en fråga att ställa. Ska F1 avgöras på banan eller vid domarbordet? Hitta svaret på den frågan och agera efter det. Svårare är det inte.