– Vi golftjejer rockar ju hårt
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-08
Sörenstam frontfigur för damgolfens nya image
HAVRE DE GRACE
Nu ska Annika Sörenstam lanseras över hela världen.
Som rock "n" roll-stjärna.
- Ja, vi golftjejer rockar ju hårt, säger hon och flinar.
Egentligen har Annika Sörenstam förstås kommit till den just nu tryckande heta Maryland-idyllen Havre De Grace för att spela golf.
Årets andra major-tävling avgörs på Bulle Rock-banan i slutet av veckan och svenskan hoppas kunna ta ännu ett steg mot en Grand Slam.
Men under tisdagen fick hon finna sig i att i första hand posera som - rockstjärna.
Hon är nämligen det stora affischnamnet i en världsomfattande reklamkampanj LPGA-touren ska lansera, kallad "These girls rock!" ("De här tjejerna rockar!").
Järnnian som gitarr
- Ja, det gör vi ju, säger Sörenstam och sneglar mot ett fotografi där hon hanterar sin järnnia ungefär som Keith Richards hanterar sin Fender-Telecaster.
- Eller tycker ni inte det?
Tja...
Tanken är förstås att attrahera nya fans och den snart 35-åriga stockholmskan har inget att invända.
- Jag älskar golf och allt som kan bidra till ökat publikintresse är bra, menar hon.
På ungefär samma sätt kommenterar hon nyheten om att LPGA nästa år utökas med ett slutspel som ger vinnaren rekordhöga 1 miljon dollar i prispengar.
- Jag har inte läst in mig på reglerna, men det verkar väldigt spännande och kan säkert skapa ett ännu större sug kring sporten.
Att LPGA ser just Annika Sörenstam som sin stora fixstjärna råder det inga tvivel om.
"Hon är som Jordan"
Som organisationens kommissionär, Ty M. Votaw, slog fast vid en presskonferens på Bulle Rock i går:
- Annika är för mig vad Michael Jordan var för basketens kommissonär, och vad Tiger Woods är för herrgolfens.
Hennes betydelse lär inte bli mindre efter den kommande helgen.
För Annika Sörenstam är just nu superhet.
Som golfspelare - och rockstjärna.
Per Bjurman