Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Wennerholm: Tittarna är de stora vinnarna

Sveriges Televison har köpt rättigheterna till hockey-VM och det känns som turneringen har hittat hem igen.

Även om det kommer att ha gått 31 långa år 2018 sedan SVT sände sitt senaste ”egna” VM 1987.

Jag kan bara gratulera tittarna till ett reklamfritt VM jag aldrig trodde var möjligt.

Jag vill hålla med om att hockey-VM till SVT är en bomb. Jag trodde aldrig att de skulle ha råd att köpa ett så stort mästerskap.

Men det var en chock när TV3 gick ut med att de köpt rättigheterna till hockey-VM 1989. När nya reklam-tv fick sitt genombrott i Sverige.

Jan Stenbeck och hans nystartade TV3 kunde bara ses av ett fåtal i tv-stugorna på den tiden och här stod de med den exklusiva rättigheten till en svensk institution.

Det blev folkstorm.

Jag tror aldrig det har blåst så mycket.

Hockey-VM som lockat rekordsiffran 5 084 000 tv-tittare när Sverige mötte Sovjetunionen i VM-finalen på Hovet 1970.

Det var första året som de första reguljära färgsändningarna började i Sverige och det spelade ingen roll att kvalitén var usel.

De färgglada tröjorna satt ungefär en meter vid sidan på varje spelare.

Men vad gjorde det?

Det var färg. Det var det största som hänt sedan USA landade på månen.

Jag var själv på varenda match som en 15-årings fickpeng räckte till, men det var chanslöst att få någon biljett till den utsålda finalen mot Sovjet.

TV2 började sända innan VM 1970

Jag blev en av de där drygt fem miljoner tv-tittarna i stället, vilket innebar att i stort sett varje svensk satt och såg matchen mot Sovjet. Utom de som var på plats på Hovet. Sverige som då hade en folkmängd på lite över åtta miljoner och två tv-kanaler, då TV2 börjat sända bara några månader innan hockey-VM startade.

Nej, för mig är det lika mycket tv-historia som nostalgi.

Radarpar som Lars-Gunnar Björklund och Rolle Stoltz och senare Arne och Ankan nådde superstjärnestatus.

Rolle blev ju ”hooonom”, med hela svenska folket och han var den största optimist som suttit i en expert­kommentatorstol.

Även om det stod 1–8 med fem minuter kvar mot Ryssland kunde han säga:

– Det är inte över än, bara grabbarna börjar åka lite skridsko.

Det här har de flesta glömt i dag och det är inga som kommer tillbaka. Men ingen från min egen generation kommer någonsin att glömma.

Och ta klassiska VM-turneringen 1987. Den jag trodde var den sista som SVT skulle sända, men som nu förvandlats till den senaste.

De avslutade med ett VM-guld den gången i en av de mest dramatiska turneringar Sverige spelat.

Ett VM då århundradets mål avgjorde hela turneringen, då Tomas Sandström skickade in 2–2 med 1.31 kvar att spela.

Reklam – det mest avskydda

Men det krävdes att Sovjet slog Tjeckoslovakien i sista matchen för att Sverige skulle vinna och jag satt med det svenska laget i en sponsorbar i Wiener Stadthalle och såg avgörandet, tillsammans med VM-hjältar som Bengt-Åke Gustafsson, Håkan Loob och Pekka Lindmark.

Till slut vann Sovjet med 2–1 och svenskarna blev mästare i kavaj. Några av de fulaste VM-kavajer ett svenskt lag burit, kanske jag ska tillägga.

Men vad gjorde det?

Men de stora vinnarna är tv-tittarna. De får äntligen ett VM utan reklam.

Det absolut mest avskydda under varje VM-turnering.

Jag vet inte hur många mejl jag får under varje VM från tittare/läsare som är så trötta på reklamavbrotten att de är nära att explodera.

Nu får de hitta annat att reta sig på.

SVT har en hel del rutinerat hockeyfolk som kan ta över. Chris Härenstam, Marie Lehmann, Mikael Renberg och reportern som alltid får gå ner på knä under intervjuerna – tvåmetersmannen Dusan Umisevic.

Det kommer nog bli bra där också.

Granqvist åter till public service?

De jublar naturligtvis i dag och det förstår jag. Nu är de överst på pallen för första gången, en generation som inte var med under den gamla regeringstiden.

Ett tag trodde jag att SVT var dömt att bli en evig ”Vinterstudio” med skidor på längd och bredd och utför under vintrarna. Och ingenting annat.

Nu har jag inget emot TV4:s sätt att sköta VM-sändningarna. Och många kommer säkert att sakna Niklas Wikegård och kanske framförallt Lasse Granqvist.

Men vad säger att exempelvis inte Granqvist kan lockas att återvända till public service?

Och fyran har två VM framför sig innan SVT tar över.

Wikegård regerar ett par år till och lär väl bjuda på en och annan rubrik under den tiden.

Det här med reklamavbrott är inte över än på ett par år.

Samtidigt tror jag inte att TV4 är helt nöjda med utfallet på de tre VM de sänt.

Annars tror jag inte att SVT haft en chans i bud­givningen.

Följ ämnen i artikeln