Gå all-in innan uppförsbacken blir för brant

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-07-27

När du läser dessa rader är jag i Las Vegas för att spela i VM – håll tummarna för er ”pokermagister”, liksom för de bortåt trehundra övriga blågula spelarna där!

Efter förra årets VM frågade jag Daniel Bergsdorf, som var den ende svensken att nå finalbordet där han slutade sjua, hur många gånger han sammanlagt varit all-in under en hel veckas poker medan fältet tunnades ut från 5?619 deltagare till finalbordets nio. Han svarade: ”Inte speciellt många gånger – kanske tio eller elva, bara.”

Det är ett tänkvärt svar. I vanliga turneringar på nätet kan man få se motståndarna trycka in hela keramiken gång efter annan, oftast tills de imploderar och slås ut. Daniel Bergsdorf däremot var i genomsnitt all-in var sjätte eller var sjunde timme, inte oftare – och nådde finalbordet i VM.

I förra lektionen lärde jag dig hur du räknar ut talet T, alltså storleken på din markerstapel i relation till summan av mörkarna och den eventuella anten. Jag nämnde dessutom kort hur detta T påverkar ditt spel.

Skjut fram hela marker högen

Det som proffsen definierar som ”riskzonen” är när ditt T sjunker till 5 eller lägre; till exempel när mörkarna är 200-400 och du bara har 2?600 kvar. Då, om inte förr, får du bereda dig på att skjuta fram hela markerhögen så snart du plockar upp en hand över genomsnittet.

Varför? Därför att väntar du längre, blir uppförsbacken alltför brant. Ska du gå från 2?600 till 6?000 eller så, krävs bara en enda uppdubbling plus lite extramarker i potten. Ska du istället komma tillbaka nerifrån 1200 till samma 6000 eller så, får du räkna med att det krävs två uppdubblingar – och minns vad jag sa i lektion 54 om att ju fler all-insituationer du tar, desto mindre är chansen att överleva dem allihop!

När din markerstapel börjar sjunka mot ett T på 5 eller hamnar under det strecket, blir alltså A-x, K-Q, K-J, Q-J och alla par spelbara oavsett position.

Men glöm inte kardinalregeln: du vill hellre vara den som går all-in, än att gå all-in för att syna den andre. Synar du, kan du bara vinna potten på ett sätt: genom att ha den bästa handen. Men går du all-in först, har du dubbla chanser att vinna potten: den andre kan ju istället fegna till och lägga sig. Och ju större markerstapel du skjuter in i potten, desto mer avskräcker du de andra från en syn.

Lösning

Dan Glimne (websport@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln