Ville byta namn – ångrade sig direkt

Publicerad 2013-08-20

”I slutändan hade det inte fungerat...”

Hon planerade att byta efternamn till "Sugarpova".

Nu har världstjärnan Maria Sjarapova ångrat sig.

– Det blir alldeles för struligt, säger hennes agent Max Eisenbud enligt ESPN.

Maria Sjarapova kan byta namn efter sitt godis.

Det var en minst sagt märklig nyhet som dominerade amerikanska medier i morse, svensk tid. WTA-trean Maria Sjarapova, 26, hade bestämt sig för att döpa om sig – efter sitt eget godismärke.

Investerade 7 milj

Det var förra året som ryskan lanserade ”Sugarpova”, karameller som kan inhandlas världen över och som finns i 15 olika färger och former. Sjarapova brukar ta tillfället i akt att marknadsföra sina godiskulor i samband med turneringar – inte så konstigt med tanke på att hon använde 7 miljoner kronor för att lansera dem. Nu såg hon sin chans att ge märket ytterligare en skjuts genom att döpa om sig själv inför årets sista Grand Slam, US Open, som börjar den 26 september.

Men innan hon ens gjort slag i sak valde ryskan att kovända.

– Maria är mån om att göra roliga, uppseendeväckande saker för att hajpa Sugarpova. I Miami kommer vi att köra dit en hel skåpbil full med godis, det är en idé vi haft länge. Men i slutändan hade det inte fungerat att byta namn. Då hade hon behövt byta alla hennes ID-handlingar, och hon måste resa till Japan och Kina om bara någon månad så det hade blivit alldeles för struligt, säger hennes agent Max Eisenbud enligt ESPN.

Världens rikaste

Sjarapova har tidigare kritiserats för lanseringen av sitt godis. Många menar att ryskan är oansvarig eftersom hon främjar till ett ohälsosamt liv bland unga fans. Huruvida det är nödvändigt för henne att promota sitt godis ytterligare kan diskuteras.

Sjarapova har redan en hel del pengar.

Hon är världens mest förmögna idrottskvinna och skrapade ihop 191 miljoner kronor på ett år.

Följ ämnen i artikeln