Nu måste Ericsson bokstavligen sopa banan med sin stallkompis

Publicerad 2014-01-21

Sportbladets motorexpert: Tryck gasen i botten

För snart ett år sedan satt jag tillsammans med Marcus Ericsson i ett slitet pressrum i Barcelona.

Då var han klar för toppteamet i GP2, men hade betydligt större drömmar än så.

– Målet är F1, men det är en mycket lång väg, sa han och log snett.

Nu är han där.

Sportbladets Anna Andersson.

Det har inte varit en enda svensk förare i F1 sedan 1991, men sedan Stefan ”Lill-Lövis” Johansson lämnat sporten så har det varit tunt. Närmast var Björn Wirdheim, men han fastnade i testförarollen i depån hos dåvarande Jaguar och när Red Bull tog över teamet var hans tid över.

Nu blir det ändring, en 23-åring från Kumla får chansen i det som förra året var det resultatmässigt sämsta stallet i startuppställningen.

Får chansen

Men just nu känns det inte som om det är av någon större betydelse. Marcus Ericsson har fått chansen, han har fått den chans som alla unga svenska racerförare drömmer om och den chans som han själv har drömt om under många år.

Han får det dessutom inför en säsong när F1-står inför sin största regeländring någonsin och det betyder att möjligheterna är betydligt större än vad de hade varit för låt oss säga ett år sedan. I år startar alla på noll, det dominerande mästarstallet Red Bull, jagande Ferrari, klassiska Williams och Caterham.

Utmaning

För Marcus Ericsson är detta en väg in. Han har en enorm utmaning framför sig, om detta ska bli någonting mer än en dagsslända behöver han bokstavligen sopa banan med sin stallkompis, den betydligt mer erfarne Kamui Kobayashi. Han behöver komma över de problem han har haft i kvalen under tiden i GP2, undvika misstag på banan och han behöver lära känna bilen snabbt, mycket snabbt.

Men i år finns möjligheterna, det handlar om att ta tillvara på dem.

Allt Marcus Ericsson behöver göra är att gå de sista stegen på den långa vägen till F1, kliva in i garaget, bära huvudet högt och hålla det kallt. Han ska ta vara på sin talang och trycka gasen i botten.

För köra snabbt det kan han.

Följ ämnen i artikeln