Mannen bakom F1-undret

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-19

Ross Brawn gjorde sitt stall till dubbla världsmästare – på åtta månader: ”Han går efter magkänslan”

I februari var teamet ytterst nära en konkurs och i går körde de hem två VM-titlar.

Ross Brawn har lyckats igen.

I december bestämde sig Honda för att lämna F1, men som tack till sina anställda team lovade man att betala räkningarna året ut för att sedan hoppas på en köpare.

Men den kom aldrig.

Istället köpte Ross Brawn loss teamet där han var stallchef för åtta ynka kronor. Han visste precis vad han gjorde.

Det teamet är nu nya världsmästare – för både förare och konstruktörer.

I februari-mars, när de andra teamen testade för fullt hade Brawn ännu inte kört ett enda varv med sin bil och de anlände till de avslutande testerna helt uträknade.

Men Jenson Button och Rubens Barrichello levererade topptid efter topptid. Det snackades om att teamet körde med för lite bränsle för att skryta så att de skulle kunna få tag på någon sponsor.

Men Ross Brawn var lugn och sa:

– Jag är inte överraskad över att vi är så snabba, men på grund av de nya reglerna kanske de andra teamen prioriterat annorlunda.

Hemligheten bakom framgången är ett av Ross Brawn gammalt beprövat recept. Det dåvarande Hondateamet började arbeta med årets bil redan 2007 och när Ross Brawn insåg att fjolårets säsong var ett misslyckande lades all kraft på 2009, han struntade i fjolårets säsong där teamet ändå bara tog totalt 14 poäng, elva för Barrichello och tre för Button.

– Det är många som tycks glömma vad som händer när det kommer nya regler. Allt blir annorlunda. 1994 var jag hos Benetton, då offrade vi 1993 för att vinna titeln 1994, säger Ross Brawn till Autosport.

– Då var det onormalt, vi var det lilla

t-shirtstallet som vann VM.

Hittade ett kryphål i reglerna

Så han gjorde samma sak ingen. Totalt åtta olika designteam arbetade med den nya bilen i tre olika vindtunnlar och Ross Brawn är dessutom välkänd för sin grundlighet.

Enligt hans gamle parhäst från tiden i Benetton och Ferrari, Michael Schumacher, finns det inte någon inom F1 som är så noggrann med detaljerna som britten.

Ross Brawn har helt enkelt gjort det som han alltid varit bra på, han nyttjade sina resurser till max och hittade rätt gråzoner i reglementet. När alla andra teamen pratade om det nya systemet KERS som skulle ge ett par extra hästkrafter när en gång per varv så struntade han fullständigt i det. Istället byggde han en klassisk F1- bil och han hittade ett kryphål i reglerna som gjorde att hans bil var betydligt snabbare än konkurrenternas. Nyckeln till hans framgång är den dubbla diffusorn som förbättrade aerodynamiken och gjorde bilen snabbare utan att det stred mot reglerna.

När Brawn hade köpt teamet gjorde han en deal med motorleverantören Mercedes det gav teamet en motor som hade 45 hästkrafter mer än aggregatet från Honda och han fick fältets mest tillförlitliga motor.

Dessutom är han en fantastisk strateg och det finns mer än en anledning till att han kallas för superhjärnan.

– Han går efter magkänslan, ibland misslyckas han men oftast blir det riktigt bra, säger den förre världsmästaren Keke Rosberg till tyska Sky Sport.

Keke Rosberg arbetade själv tillsammans med Ross Brawn under en tid i Williams och han kämpade mot honom under Brawns tid i Ferrari.

Arbetat med Formel 1 i 33 år

– När jag var manager för Mika Häkkinen så fajtades vi med Ferrari och Michael Schumacher. Där styrde Ross, han pekade med hela handen och tog ett beslut. Hos McLaren var det många som skulle vara med och diskutera om man skulle ändra strategin och där de väl hade bestämt sig och skulle kalla in Mika så hade han redan kört förbi infarten till depån. Det är det som är så typiskt Ross Brawn. Han vet hur han ska göra, gör sin grej och ser till att omge sig med de allra bästa medarbetarna.

Ross Brawn har nu arbetat inom F1 i 33 år och han har blivit världsmästare med tre olika team, Benetton, Ferrari och Brawn.

– Men det handlar inte om en titel med ett team som bär mitt namn, utan det handlar om de människorna som man gör det tillsammans med. Det spelar ingen roll om teamet bär ens namn eller inte, säger Ross Brawn till RTL efter de båda titlarna i Brasilien.

– Men detta är något speciellt, framförallt när man ser till vilka omständigheter som vi levt med det senaste året. I början visste vi inte ens om vi skulle ha ett team.

Nu är de världsmästare och det mesta talar nu för att teamet blir en ny tung kraft inom F1. Mercedes är intresserat av att köpa in sig i teamet och avsluta samarbetet med McLaren så snart som kontraktet – och Ron Dennis – tillåter.

Ibland är vägen från konkurs till succé inte längre än åtta månader.

Följ ämnen i artikeln