Enzo Ferrari och bilsport – kärlek vid första kurvan

Spioneri och förräderi.

Nog var det bättre förr inom motorsporten.

Eller kanske inte?...

Legendariske Enzo Ferrari måste rotera i sin grav.

Eller kanske inte?...

McLaren tvingas böta 670 miljoner kronor och förlorar alla konstruktörspoäng. Det blev alltså resultatet av spionhärvan och Ferrari har förklarat sig ”nöjt” med domen. Mitt i alltihop kan jag inte låta bli att tänka lite på Ferraris egen lilla rasslande garderob med skelett, skandaler – och kittlande historier.

Klanen Ferrari är likt Agnellis, Fiats och Juventus ägarfamilj, inte bara en institution i det italienska samhället. Ferraris är även ett stycke levande historia. Och vilka historier sen?... Inte minst alla de om Enzo Ferrari, mannen som allt började med.

Mer än en racerförare

Kändisar, däribland Zlatan Ibrahimovic, rattar med stolthet sina hyperexklusiva ”Ferrari Enzo”. Men få känner till levnadsödet för mannen som gav bilmodellen dess namn.

Imperiegrundaren föddes i ­Modena 1898 och fick som tioåring följa med pappa Alfredo på biltävling i Bologna. Vincenzo Lancia besegrade Felice Nazarro inför en storögd liten pojke.

Det var kärlek vid första kurvan, lille Enzo bestämde sig där och då: han skulle bli racerförare.

Enzo Ferrari skulle dock bli mer än så.

Han fick sin framgång på banorna, men det var år 1929, när han startade eget, som han tog sitt första steg mot att göra familjens namn odödligt.

Sex år tidigare hade Enzo Ferrari, efter ett vunnet lopp, gratulerats av fadern till den stupade Francesco Baracca, en legendarisk italiensk flygvapenpilot. Baracca ­skänkte Ferrari sonens vapenmärke: en stegrande häst på en sköld.

Den skölden kom att bli Ferraris symbol och är i dag ett av världens mest kända varumärken. ”Scuderia Ferrari” var fött.

Två år efter andra världskrigets slut kunde man lansera den första egna bilen; i Monacos Grand Prix 1947 stod en Ferrari vid startlinjen. Fyra år senare kom den första Grand Prix-segern. Framgång födde framgång, vinsterna ökade intresset för sportbilarna. Ferrari kom att bli, och har förblivit, en statussymbol för de rika och vackra.

Ändå var alla de förluster Enzo Ferrari också led under sitt liv, på skuggsidan av framgången, fler än vinsterna. Talet om en förbannelse över Ferrari har kommit och gått genom årtiondena, särskilt under perioder med svarta försäljningssiffror, uteblivna framgångar och svåra olyckor.

Kopplingar till diktator

Anklagelserna om att Enzo Ferrari inte nått toppen med enbart rent spel skulle också förfölja honom. Inte minst ansågs Ferrari ha haft tvivelaktiga kopplingar till diktatorn Mussolini under dennes tid vid makten.

År 1969 kom så den dag då Fiat, och därmed Agnellis, gjorde sitt intåg på scenen och tog över 50 procent av företaget. ( I dag 90 procent).

Enzo Ferrari blev kvar som högste chef, men var på många sätt en bruten man. Framför allt kom han aldrig över förlusten av sonen ­Dino, som dött bara 24 år ung.

Med en av sina otaliga älskarinnor hade ­Enzo en annan son, Piero, som nu blev huvudarvinge. Sorgen över Dino bar han ändå alltid med sig.

Dog 1988

Över Ferraris skrivbord hängde porträttet på Dino kvar och den åldrande mannen ville aldrig mer åka någon annanstans än mellan hemmet i Modena och högsätet i Maranello.

Toppförare, statsmän, celebriteter, påven – alla som ville träffa Enzo Ferrari fick komma till honom. År 1988 dog han, 90 år gammal.

Utan att ha fått uppleva sitt imperiums nya storhetstid och – dess bättre – utan att ha tvingats uppleva den senaste fula historien i en av de vackraste av sporter.

Följ ämnen i artikeln