Magiskt, makalöst - Monaco

Publicerad 2013-05-23

För 60:e gången avgörs F1-klassikern där förarna växlar 5000 gånger på ett enda lopp.

Det är magiskt, det är makalöst och det är Monaco.

Det är en helg fylld av myter, magi - och mästare.

I år körs Monacos GP för 60:e gången.

– Banan är helt enkelt fantastisk, säger Felipe Massa.

Precis som vanligt inleds F1-helgen i Monaco med två träningar redan under torsdagen, detta eftersom man tidigare körde tävlingen under Kristi Himmelfärd och avspärrningarna under torsdag, lördag och söndag hade en något mindre påverkan på trafiken. Under fredagen, som inte var någon helgdag fick trafiken löpa fritt.

Så är det inte längre, men traditionen håller i sig och fredagen i Monaco handlar för F1-förarna mycket om PR-arbete och sponsorer.

60:e gången

F1-loppet i Monaco är speciellt det är kalenderns enda riktiga stadslopp och det avgörs i år för 60:e gången. Trots att det är säsongens kortaste och långsammaste lopp så är det en bana som skiljer männen från pojkarna, hjältarna från mängden och som inte förlåter ett enda misstag. Ingen annanstans är skillnaden mellan succé och fiasko så står. I Monaco finns det inte plats för ett enda misstag.

– Monaco är en mycket speciell bana, den är väldigt annorlunda jämfört med alla andra banorna under säsongen. På varje millimeter av banan ligger du på gränsen och med tanke på murarna runtomkring måste du ligga på gränsen, du får inte gå över den med en enda millimeter. Varje litet misstag bestraffas hårt och direkt. Banan är så speciell och jag känner mig alltid helt fantastisk när jag kör där, säger Felipe Massa i ett pressmeddelande inför loppet.

Nästan 1500 kurvor

Totalt handlar det om 19 kurvor per varv i 78 varv. Det betyder att en förare växlar ungefär 62 gånger per varv, vilket i sin tur ger ungefär 5000 växlingar på ett lopp. Nelson Piquet jämförde det en gång med att köra helikopter i ett vardagsrum.

– Det är egentligen inte en del av banan som är svårare än någon annan. Varje kurva är svår och en stor utmaning, det betyder att man måste vara koncentrerad till 100 procent för att sätta varje kurva och få till ett perfekt varv. På många andra banor kan man göra ett missta i en kurva och sedan hämta in den tiden på något annat ställe, men om du gör ett pyttelitet misstag i Monaco förlorar du mycket tid. Detär det som gör banan så fantastisk.

Krävs mod

Det är en bana där kvalresultatet är av mycket stor betydelse och en kollision kan ställa till stora problem för alla förare i fältet. När säkerhetsbilen kommer ut på banan, och det har den gjort i tio av de senaste 14 loppen, så kan plötsligt alla förutsättningar förändras.

– Två saker är avgörande i fall man ska vara snabb i Monaco, säger  den trefaldiga mästaren Sebastian Vettel till Sport Bild.

– Det är mod och att övervinna sig själv.

Följ ämnen i artikeln