Testförare – utan att göra tester

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-21

Nu ska de direkt in i hetluften

Tuff start Romain Grojean, Jaime Alguersuari och Luca Badoer slängs alla direkt in i hetluften. Flest ögon på sig har säkert Luca Bodoer i helgen när han ska ersätta skadade Felippe Massa i Ferrari. FOTO: GETTY IMAGES

De är testförare – men utan köra tester.

Därför tvingas de köra F1 utan någon erfarenhet av bilen.

I Ungern var det Toro Rossos Jaime Alguersuari som debuterade utan att ha kört ett enda varv med en F1:a inför tävlingshelgen. I Valencia är det Renaults Romain Grosjean och Ferraris gamle testförare Luca Badoer som i dag testade sina bilar för första gången.

Och det gick allt annat än bra.

På den första träningen tog de plats 13, 17 och 20 och på den andra 19:e, 12:e och 18:e.

Har tre pass på sig

I år när testerna har försvunnit innebär det att när teamen väljer nya förare så blir det killar som inte kört den nuvarande bilen ett enda varv på banan innan det är dags för den första fria träningen. Sedan har de tre pass på sin innan det är dags för kval och fjärde gången de sätter sig i bilen ska de prestera i ett lopp.

Redan inför Jaime Alguersuaris debut i Ungern fick testförbudet kritik av flera förare:

– F1 är ingen körskola där man får lära sig att köra. De förare som kör F1 ska vara förberedda när de kommer, sa Mark Webber, Red Bull

– Vissa killar försöker trots det och utan tester är det naturligtvis svårt, troligen kommer vi att få se fler orutinerade förare de kommande åren.

Kräver fler tester

Och McLaren-Mercedes mångåriga testförare Pedro de la Rosa kräver fler tester:

– Efter Melbourne var det game over för mig, säger spanjoren enligt Motorsportmagazin.

– Detta är idiotiskt. Om en av våra förare skulle skada sig och jag skulle tvingas hoppa in så skulle jag göra ett riktigt uselt jobb. Eftersom man har så lite erfarenhet så måste man vara extremt försiktig. Man kan inte sätta sig i en F1:a efter en sådan lång paus och ge allt. Det går inte.

Enbart rakt fram

De enda testerna som får göras under säsong är aerodynamiktester och då får föraren enbart köra några kilometer rakt fram.

Det är den enda erfarenhet de har med sig till tävlingshelgen, men spanjoren har ett förslag:

– Stryk fem aerodynamiktester under säsongen och tillåt nykomlingar eller testförare att testa i fem dagar, det skulle inte ge några extra kostnader.

Men förarna skulle i alla fall få en viss erfarenhet.

Följ ämnen i artikeln