”Pim-Pim kan bli lika stor som Sjarapova”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-23

Sponsorerna slåss om den nya svenske tennisstjärnan

Fansens flockas och sponsorerna slåss om honom.

Joachim "Pim-Pim" Johansson, 22, är svensk tennis nya superstar - trots förlusten mot Andre Agassi i natt.

– Pim-Pim har en enorm potential. Han är en enda framgång från att breaka rejält, säger Niklas Olovzon marknadsanalytiker på Sport & Brands.

Breaka rejält.

Slå igenom hårt.

Seger i en grand slam-turnering och bomben Joachim Johansson kommer att brisera.

Han har - enligt expertisen - allt som krävs.

Pim-Pim.

Av allt han har kan smeknamnet komma att betyda mest.

-Smeknamnet fungerar som ett artistnamn. Det är en enorm fördel när man bygger varumärket kring tennisspelaren, säger Niklas Olovzon.

Annat är den stenhårda serven, vinnarinstinkten och lugnet.

"Joachim är snygg"

För att inte tala om utseendet.

-Joachim är snygg, har bra utstrålning och gör sig bra på bild. Jag tycker han har lika stor potential som Maria Sjarapova, säger Chris Forburg på IMG Models till SvD.

IMG, ett av världens ledande företag inom sports management, har tagit fram en hel katalog med bilder av den blonda svenske tennisstjärnan.

Bilderna är en del i strategin att bygga upp Pim-Pim som ett starkt varumärke.

Något vi redan ser konsekvenserna av nere i Australien.

När Pim-Pim spelar är det tjockt med folk runt banan, under match så väl som träning.

När Pim-Pim genomförde ett kort träningspass inför matchen med Andre Agassi trängdes autografjägare, media och beundrarinnor för att få en glimt av södertäljesonen.

-Men för att nå hela vägen krävs framgångar, säger Niklas Olovzon som för några månader sedan värderade Johanssons varumärke till 30 miljoner kronor.

-En grand slam-seger skulle innebära att den summan skrivs upp med X antal miljoner, säger Niklas Olovzon.

Måste hålla sig kvar

Men för att nå den översta världseliten, högsta stjärnstatus och de stora sponsorpengarna gäller det att hålla sig kvar på toppen - länge.

-Pim-Pim måste visa att det inte var en slump att han tog sig till toppen, säger Johanssons agent Per Hjertquist.

Enligt Hjertquist har Joachim Johansson i dag 90 procent bättre sponsoravtal än för ett år sedan.

Niklas Olovzon är övertygad om att Johansson intäkter kommer att fortsätta öka.

-Det krävs bara att hans varumärke blir lite tydligare. Marknaden vill veta vem han är. Han är ingen bad boy, ingen lustigkurre och inget stenansikte. Med lite starkare profilering kan han gå hur långt som helst.

Vad betyder det att Pim-Pim är tillsammans med Lleyton Hewitts syster?

-Det är bara positivt. När Pim-Pim och Hewitt möts, vem håller hon på då? Det blir lite såpopera av det och det är positivt.

-Fast det hade varit ännu bättre om han varit ihop med Lleyton. Då hade det blivit ett jäkla drag kring Pim-Pim. (skratt)

Som om det inte är det redan.

Pim-Pim kan ju "bli hur stor som helst".

...men än är det en bit till den här supertrion

Mattias Larsson

Följ ämnen i artikeln