Racingpanelen: ”Vad händer hos Mercedes?”
Publicerad 2019-07-26
Är det sommarhettan som ska stoppa Mercedes?
Sportbladets experter diskuterar de tre mest intressanta frågorna inför Tysklands GP i Formel 1 och säsongens 13:e deltävling i IndyCar.
1) Efter det regniga ovalracet väntar en traditionell bana i Mid Ohio på svenskarna den här helgen. Vilka förväntningar har du?
Anna Andersson: När IndyCar är tillbaka på en traditionell racerbana ökar mina förväntningar och förhoppningar på Felix Rosenqvist. Där har han varit betydligt starkare än vad han har varit på ovaler i år. Kvalen har suttit, men han behöver bli jämnare under racen för att nå den där efterlängtade pallplatsen. Det vore kul om den kom på Mid Ohio, banan där allt startade när han gjorde sitt första test för Indycar tillsammans med just Chip Ganassi Racing för tre år sedan. För Marcus Ericsson handlar det om att minimera misstagen, sätta detaljerna och se till att han kvalar topp tio så att han kan nyttja den fina fart som han har haft i racen. Då finns möjligheten för säsongens andra pallplats.
Janne Blomqvist: Jag förväntar mig en ny oviss helg på Mid Ohio där främst Felix Rosenqvist bör kunna vara med i täten under kval och race. Det är på stads och vanliga banor han visat bäst fart under säsongen och jag tror inte Mid Ohio blir något undantag. Det jag skulle vilja se från Felix är möjligen lite jämnare fart under racet, lite mer racecraft när de däcken som han haft lite svårt att ha under kontroll. Kan han göra det finns alla möjligheter till en mycket efterlängtad pallplats på söndag. Från Marcus Ericsson vill jag se en hel helg utan ödesdigra misstag, snyggt och prydligt genom kvalet, helst start från topp 10, och sedan som alltid stark fart i racet. Kan Ericsson hålla ihop hela helgen finns alla möjligheter till pallen även för honom.
2) Efter halva säsongen av F1, hur sammanfattar du den första halvan på fem meningar?
Anna Andersson: Mercedes och framför allt Lewis Hamilton har gjort en fantastisk inledning av säsongen, det känns som om han kör i en egen liga. Även Red Bull har haft en positiv säsong, då tänker jag framför allt på att motorsamarbetet med Honda fungerar samt att Max Verstappen har visat bra form och ett betydligt bättre tålamod än tidigare. Ferrari har däremot haft en tung säsong och ligger långt efter sina mål, Charles Leclerc har stått för det positiva medan Sebastian Vettel inte alls håller den nivå som krävs för att utmana Lewis Hamilton om VM-titeln. McLaren har återkommit starkt den här säsongen och det hart varit kul att följa både Carlos Sainz och Lando Norris. Däremot undrar jag hur länge Romain Grosjean är kvar hos Haas, han hart tagit två av teamets 16 poäng och plats nio i konstruktörsmästerskapet är en besvikelse för teamet.
Janne Blomqvist: Mercedes har dominerat säsongen så här långt mycket tack vare få misstag och en jämn utveckling av bilen. Ferrari har misslyckats med sitt mål trots en stark bil när säsongen startade baserat på att man inte lyckats göra som Mercedes och utveckla bilen i rätt riktning plus några mindre bra race av främst Sebastian Vettel. Red Bull har större delen av första halvan av 2019 haft den tredje snabbaste bilen men har istället haft en Max Verstappen i storform som gör att han ligger före de båda Ferrariförarna i VM och med en bil som nu börjar få fart på riktigt kan de under andra halvan av säsongen hota den absoluta toppen på allvar när nu Honda fått bättre ordning på sin motor. Mittfältet är precis så tätt och jämnt som förväntat med, just nu, Renault och McLaren i topp där främst McLaren, i kombination med Renaultmotorn, tagit stora steg mot fjolåret. Williams är långt efter de övriga men tecken på ljus i tunneln börjar synas och jag tror de, så sakteliga, är på väg att närma sig resten av startfältet.
3) Sommar och silly season. Vilket tycker du är det mest spännande ryktet och varför?
Anna Andersson: Sebastian Vettel har förklarat att han kommer att vara kvar hos Ferrari 2020 och då blir den stora frågan vad som händer hos Mercedes? Toto Wolff vill lämna besked till Valtteri Bottas eller Esteban Ocon under augusti och han är tydlig med att han inte bara ser en lösning för 2020 utan att han vill hitta den bästa lösningen för framtiden. Det är ju så att Lewis Hamiltons kontrakt går ut efter nästa säsong. Det blir också intressant att se vad Renault väljer, vill man fortsätta satsa tyskt på Nico Hülkenberg eller är fransmannen Esteban Ocon deras förstaval?
Janne Blomqvist: Tycker inte det finns några spännande rykten kring silly season ännu. Visst har det surrats om en comeback för Fernando Alonso men detta rykte känns inte speciellt starkt. Lite spännande blir det att se hur Haas kommer göra kring sin line up för nästa år och är Esteban Ocon på väg till Renault i stället för Nico Hülkenberg. Jag tror åtminstone Romain Grosjean sitter löst till hos Haas och att Nico Hülkenberg nog inte ska känna sig så säker då Renault nog är sugen på en duktig fransman i teamet nästa säsong.