”Alonso är vår sjätte växel”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-19
Det mesta talar för att dubble mästaren byter stall
Det är höstens hetaste snackis – och det verkar finnas substans i den.
Nu bekräftar BMW att man för samtal med Fernando Alonso.
Det är den tyske föraren Nick Heidfeld som riskerar att tvingas lämna BMW om affären med Fernando Alonso går i lås – och enligt många olika internationella medier är den redan klar.
Bland annat har både italienska SKY och tyska ”auto, motor und sport” redan gått ut med uppgiften att den dubble världsmästaren (2005 och 2006) har undertecknat ett kontrakt med BMW. Tyskarna skriver att det är över fyra år, italienarna säger att det är över tre år.
Dessutom har nu en talesman för spanska BMW försagt sig:
– BMW kör just nu på femte växeln, att värva Fernando vore som att lägga i den sjätte växeln, säger Gigi Corbetta till spanska Marca.
– Det förs förhandlingar mellan BMW och Fernando, och efter det att Kimi Räikkönen förlängde sitt kontrakt med Ferrari så har förhandlingarna tagit fart.
Kubica tog första segern
Fernando Alonso har kontrakt med Renault även för kommande säsong, men när de sportsliga målen inte uppnås så har han rätt att bryta kontraktet.
Det gör att han är intressant för så väl Honda som BMW.
– Nästa säsong vill vi att båda förarna ska vara konstanta och köra hem toppresultat, säger BMW:s stallchef Mario Theissen till dpa.
BMW som från början skulle meddela nästa års förare i september har nu skjutit upp det till i slutet av säsongen. Polacken Robert Kubica, som i år tog stallets första GP-seger har redan ett kontrakt för kommande säsong och han vill gärna bilda team med Fernando Alonso.
– Vi kommer bra överens, vi har samma syn på racingen och vi har en liknande körstil. Det är absolut ingen nackdel om han kommer och jag har aldrig haft något problem med en teamkompis, säger Robert Kubica till motorsporttotal.
Fortsätter hålla låg profil
Fernando Alonso själv fortsätter att vara hemlighetsfull, på samma sätt som han varit de senaste månaderna.
– Mitt första val är Renault, men bara om nästa års bil betyder ett stort steg framåt. Om jag känner att jag inte kan hålla jämna steg med de andra toppteamen kommer jag att byta till ett annat stall, säger spanjoren till SportBild.