Sportbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Alonso utpekad i Spygatehärvan

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-14

Rapport fastslår att stjärnan har haft tillgång till hemlig information

Spygate-härvan blir allt trassligare.

I en rapport som FIA World Motor Sports Council (WMSC) har sammanställt fastslås att stjärnan Fernando Alonso trots allt är inblandad.

Han ska ha haft tillgång till hemlig teknisk iformation från Ferrari.

Fernando Alonso.

I den detaljerade rapporten motiverar WMSC sitt beslut att bötfälla McLaren-Mercedes med 657 miljoner kronor.

Det framkommer även att förarna Fernando Alonso och Pedri de la Rosa har varit betydligt mer inblandade än vad som tidigare har framkommit.

Den 21 mars i år skrev Pedro de la Rosa ett e-mejl till stallets före detta chefsdesigner Mike Coughlan: ”Hej Mike, vet du den röda bilens (Ferrari) viktfördelning. Det skulle vara viktigt för oss att veta så att vi kan testa i vår simulator”.

De la Rosa har bekräftat till WMSC att han har mottagit ett detaljerat sms från Coughlan angående viktfördelningen.

Mejlkonversation

Fyra dagar senare skickade de la Rosa ett mejl till Fernando Alonso och infomerade om det han hade fått veta. Alonso undrade om informationen var hundraprocentigt tillförlitlig och de la Rosa svarade: ”All information från Ferrari är tillförlitlig. Det kommer från Nigel Stepney, deras tidigare chefsmekaniker. Han är samma person som informerade oss i Australien att Kimi stoppade på 18:e varvet. Han är god vän till Mike Coughlin, vår chefsdesigner”.

De la Rosa påkallade Alonsos uppmärksamhet angående en gas som blåser upp reservdäcket så att det håller nere temperaturen och minskar blåsor.

I Alonsos svar meddelar han att McLaren ska testa gasen i sina däck: ”De har något som skiljer sig från andra. Hoppas att vi kan pröva det under testerna och få förtursrätt”.

12 april skrev de la Rosa till Coughlan på nytt och frågade om Ferraris bromssystem. Han fick svaret ”Vi tittar på något liknande”.

288 sms och 35 telefonsamtal

Trots att McLaren har haft en icke komplett beskrivning av Ferraris bromssystem drar WMSC slutsatsen att McLarens system ”arbetades på med vetskapen om Ferraris system, och att det var en fördel för McLaren jämfört med om de inte hade haft den vetskapen”.

Den italienska polisen fastslår efter att ha studerat ljudupptagningar, sms och mejlkonversationer att Coughlan och Stepney har skickat 288 sms och ringt 35 telefonsamtal till varandra mellan 11 mars och 3 juli.

Polisen noterar också att Ferraris chefsmekaniker Federico Uguzzoni var misstänksam mot Stepney när han frågade om tekniska detaljer under testet i Malaysia.

McLaren-stallet funderar på att överklaga domen.

Följ ämnen i artikeln