Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Helge

PIRATFEST

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-28

... men säsongens största vinnare är klubbarna som missar slutspel

Mästare? Den här säsongen blir det Antonio Linbäck och Piraterna som får fira SM-guld. Åtminstone om man ska tro Stefan Holm.

Piraterna blir svenska lagmästare i speedway i år.

Det är inget vågat tips.

Det är snarare det enda rimliga.

Elitserien påminner ju allt mer om hela havet stormar.

Folk pratar om tranor, tussilago och björnungarna på Skansen, men för mig och många andra svenskar finns inget tydligare vårtecken än synen, doften och ljudet av speedway.

Vintern är över först när startgrindarna går upp i Sannahed och på andra platser som bara motorvänner kan peka ut på kartan.

Först då är vi beredda att sjunga in våren med ”Blåsippor ute i Dackarna stå”.

Vi är många som har längtat till den 28 april. Vi är många som i kväll fyller termosen, slår oss ner i en slänt, antecknar poäng och heattider med blyerts, försöker uttala märkliga polska namn, köper en hamburgare och undrar varför vi, trots allt, lämnade vinterjackan hemma.

När vi vandrar hemåt kommer det att vara kallt och mörkt och jävligt, som om vi befann oss i speedwayens ekonomiska klimat.

Jakten på framgång har förblindat klubbledare i många år, vilket har lett till konkurser, kontraktsbrott och bokslut rödare än Jason Crumps hår.

När Nicki Pedersen 2003 tog sitt första av tre VM-guld tävlade han för Smederna, som i dag har skulder på 3,7 miljoner kronor.

2006 bytte dansken klubb till Hammarby, som drabbades av ekonomiska problem och drog sig ur elitserien.

32-åringen från Odense blev dock kvar och såg förra säsongen till att SM-guldet hamnade hos Lejonen, som inför seriepremiären har sänkt lönerna med 25 procent.

Ser du en röd tråd?

Hårda förhandlare

Inser du att den regerande världsmästaren och många andra förare är lika hårda vid förhandlingsbordet som på banan?

Då är du förmodligen inte engagerad inom svensk speedway. Där betalas det ut sign on-bonusar till förare som aldrig matchas.

– Det är för många mekaniker och för få ingenjörer inom sporten, sa en klubbledare för att senare se den egna föreningen krascha.

Det är förmodligen sant att förarna är mer professionella än dem som betalar deras löner. En idrottsman som riskerar livet varje gång han grenslar en motorcykel kan givetvis inte tjäna för mycket. Problemet är att en arbetsgivare inte kan betala löner med pengar som inte finns.

SM-guld till Motala

Jag tror att SM-guldet hamnar i Motala i år, men säsongens största vinnare är de klubbar som missar slutspelet och kan ställa upp med billigaste tänkbara laguppställning utan att riskera nedflyttning. Med bara nio lag i serien finns det pengar att spara.

Inför årets första vårdag har jag pratat med i princip samtliga klubbledare. Alla är, som sig bör, medvetna om problemet och rådande kristider. De har, dessutom, presenterat en rad lösningar:

Banta trupperna från nio till sju förare.

Inför en licens för styrelseledamöter.

Skrota poängpengarna och gå över till fasta löner.

Korta ned matcherna, från 16 till 15 heat.

Det låter bra, men hittills har det varit mycket snack och liten verkstad. I en sport som speedway är det förbannat illa.

Följ ämnen i artikeln