Det här är ingen klubb – det är ett korplag

Erik Niva: Skrällsegern borde varit ännu större

WOLFSBURG. Många stora fotbollsklubbar har börjat som korplag – bara en har förblivit det.

VfL Wolfsburg är fortfarande den stora bilfabrikens lilla sidosyssla.

Tillverkar de ångvältar här? Ikväll körde i alla fall Wolfsburg över de mesta europeiska mästarna med asfalt och allt.

Och jag som trodde att jag kommit hit för sent.

Biljätten hade blivit girig och ätit upp sig själv, fotbollsklubben hade dragits med ner i krosskvarnen. Hela Wolfsburg hade flugit för nära solen, bränt sönder sina vingar och var nu på väg att börja störta tillbaka mot bortglömdheten.

Men så.

Bara 25 minuter spelade. Korplaget från bilfabriken, 2. De tiofaldiga europeiska mästarna, 0. Vart hade jag egentligen kommit?

När den här turneringen når kvartsfinalfasen brukar det inte längre finnas några upptäckter och överraskningar kvar för den kringresande skribenten. Man har redan besökt alla aktuella klubbar och deras hemstäder, och de ser ändå rätt mycket likadana ut allesammans.

Inte den här gången. Här hade jag faktiskt aldrig varit i tidigare, och även om jag ju visste att det var ett säreget litet ställe så var jag inte beredd på riktigt hur annorlunda det verkligen är.

Wolfsburg är inte en stad. Det är en fullständigt gigantisk bilfabrik med en del kompletterande hus utslängda på andra sidan kanalen.

Det är inte en klubb

De fyra skorstenarna som dominerar utsikten var du än står är 125 meter höga. Fabriksområdet är 6,5 kvadratkilometer stort – tydligen världens största – med eget järnvägsnät och egen vattenförsörjning.

Volkswagen har ungefär 75 000 anställda här. Sammanlagt bor det 125 000 människor i staden.

VfL Wolfsburg är inte en klubb. Det är ett förvuxet korplag, uppbyggt för att erbjuda arbetarna välbehövlig förströelse.

När de först gick upp i Bundesliga för snart 20 år sedan var Wolfsburg överens med den litauiske anfallaren Valdas Ivanauskas, men hans fru drog i nödbromsen när de kom hit på inspektionsbesök. En uppväxt i det gamla Sovjet hade hon klarat, men tanken på några avgasår vid bilfabrikens stängsel kunde hon bara inte hantera.

Det blev ingen övergång.

Sedan dess har Volkswagen vuxit till både världens ledande bilfabrikant och Tysklands mest välkända varumärke, och tagit både stad och klubb med sig upp i språnget.

När jag nu tar den korta promenaden från den lilla stadskärnan till Volkswagen Arena så passerar jag en hel drös ambitiösa arkitekturprojekt, och när jag kommer fram gör jag det för att se en klubb som vann cupen och kom tvåa i ligan så sent som förra våren.

Wolfsburg var på väg – men det var då det.

Sedan dess har den enorma utsläppsskandalen inom Volkswagen briserat, och som en liten bieffekt av att hela stadens framtid varit hotad har även fotbollslaget slutat att vinna.

Skrällen borde varit ännu större

Tre segrar på de femton senaste Bundesliga-matcherna, och så mesta mästarna från Madrid på det.

Själv misstänkte jag att jag hade kommit hit för sent, men när matchen väl började var jag i alla fall på plats.

Real Madrid var ingenstans, överhuvudtaget inte närvarande. De flesta offensiva spelare inledde ofokuserat, medan de fyra försvararna tävlade i att nå allra mest oklädsam nyans av usel.

I takt med att Wolfsburg märkte hur bra effekt de fick på sina omställningar började de tro på dem, men innan ens de själva förstått vad som hade hänt ledde de med 2-0.

Och visst hade Real Madrid sedan kunnat reducera – Diego Benaglio var sedvanligt suverän – men egentligen borde skrällsegern ha varit ännu större.

Dresden-dynamon Maxi Arnold sprang någon mil och André Schürrle sprang ännu mer, medan Julian Draxler svävade fram som om han befann sig uppe på en jetström.

Bästa resultatet ett korplag uppnått

Danilo var väl sämst av alla, men över hela linjen förblev Real Madrids defensiva omställningsspel chockerande dåligt. Det blev mer eller mindre farligt så gott som varje gång Wolfsburg erövrade bollen.

Nu fick korplaget nöja sig med 2-0, men om nu PSV Eindhoven ursäktar var det likafullt ändå det bästa resultatet ett korplag uppnått i fotbollssportens historia.

Det har sina fördelar att ta några promille av 100-miljardersbudgeten och lägga dem på fotbollslaget.

I morgon är första gången på väldigt länge som världen kommer att prata om Wolfsburg utan att syfta på manipulerade utsläppsmätare och en bilbjässe i kris.

Följ ämnen i artikeln