Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Seglar rakt in i hatstormen

Publicerad 2013-09-12

Dödshot, landsförräderi och tragiska olyckor – det här är seglingens formel 1

De har master höga som tolv­vånings­hus, är goda för farter ­nära 100 km/h och flyger ovanpå vattnet.

Miljardbåtarna AC72 är seglingens formel 1 och redan har ett dödsoffer krävts.

America’s Cup är tävlingen om världens äldsta pokal.

9 maj 2013. Det blåser omkring 9 m/s och svenskbåten Artemis tränar i San Francisco-bukten där den 34:e upplagan av America’s Cup (AC) ska avgöras. Plötsligt händer det som inte får hända. Den 22 meter långa och 40 meter höga katamaranen dyker under vattnet i den hårda medvinden. Britten Andrew Simpson, 36, hamnar under båten – och fastnar.

Dykare hittar honom till slut, men när sjukvårdare påbörjar livräddningen är det för sent.

Iain Percy, kapten på Artemis och flerfaldig OS-medaljör tillsammans med Simpson, berättar hur han tvingades se sin nära vän dö i famnen.

Andra dödsolyckan

– Det känns inte rätt att något så viktigt, så brutalt, kan hända så fort.

Knappt tre månader efter olyckan hade svenska utmanarteamet en ny båt på vattnet. Men med bara ­åtta dagars träning, blev den efter fyra raka förluster utslagen ur Louis Vuitton Cup (tävlingen som avgör vem som får möta titelförsvararen i AC).

Dödsolyckan, den andra i AC-historien, innebar förutom stor sorg och snabb sorti för Artemis, även begränsningar av högsta tillåtna vindhastighet för fortsättningen av tävlingarna.

Infekterad historia

Finalen är inte bara ett mästar­möte mellan seglingsvärldens två tyngsta nationer i världens snabbaste segelbåtar. Det finns också en infekterad historia med landsförräderi och dödshot med i bilden. Mitt i hatstormen står nya zeeländaren Russel Coutts, 51.

Efter att kaptenslegendaren Coutts bärgat bucklan 1995 och 2000, övergav han sitt hemland för schweiziska satsningen Alinghi. Redan då sågs han som en quisling. Men när han 2003 var tvungen att återvända till vattnet utanför Auckland, och dessutom besegrade sitt förra team ”Kiwi”, eskalerade hatet och tvingade Coutts ha livvakter.

– Min fru kände sig inte säker. Det var skrämmande och galet, sa han och jämförde sin egen flytt med det förbjudna steget en baseboll-stjärna kan ta mellan Boston Red Sox och New York Yankees.

Ska få sin hämnd

Nu är Coutts chefsingenjör hos de regerande mästarna Team Oracle från USA, där sju av elva i besättningen dessutom är nya zeeländare.

Men nu har Team New Zealand skaffat sig ett gyllene läge för att hämta ut sin hämnd mot Coutts.

Inför finalen straffades den amerikanska besättningen med minuspoäng för fusk med vikter ombord. Och efter de inledande racen leder kiwibåten med 4–1, vilket innebär att de ”bara” behöver sex vinster till – medan Oracle behöver tio.

Oavsett utgång blir årets ”Cup” en tävling som seglingsvärlden alltid kommer att minnas.

Världens äldsta pokal

162 år gammal är den seglingens Heliga Graal, och kräver precis som den mytomspunna Stanley Cup-bucklan inom ishockeyn, egna livvakter.

’Trofé-frun’ är en av två som reser världen över med bucklan i specialanpassade flygplanssäten – men alltid förstaklass.

– Ibland, när vi flyger i 12 timmar och jag sitter bredvid henne, tänker jag på var hon har varit, vem hon träffat, och hur några av de mäktigaste männen i världen har spenderat miljarder dollar (kollektivt) för att vinna henne.

Utmanaren

Emirates Team New Zealand

Grundare: Grant Dalton (Nya Zeeland).

Kapten: Dean Barker (Nya Zeeland).

Klubb: Royal New Zealand Yacht Squadron.

Titelförsvararen

Oracle Team Usa

Ägare: Larry Ellison, miljardär, grundare och vd för teknikgiganten Oracle, med en förmögenhet uppskattad till 270 miljarder kronor, enligt Forbes Magazine 2012.

Chefsingenjör: Russell Coutts (Nya Zeeland).

Kapten: James Spithill (Australien).

Klubb: Golden Gate Yacht Club (USA).

Monsterbåtarna

För första gången tävlar man med katamaraner utrustade med 40 meter höga vingar i stället för segel, större än på en Boeing-jet. Det är också första gången som de tillåts ha bärplan som gör att de ­”flyger” ovanpå vattnet.

Båttyp: AC72.

Skrovlängd: 22 m.

Masthöjd: 40 m.

Segel/ving-yta: 260 kvm.

Besättning: 11 st.

Total kostnad för en America’s Cup-satsning: Nära en miljard kronor.