Ny dödskrasch i ”världens farligaste lopp”
Uppdaterad 2019-06-04 | Publicerad 2019-06-03
Över 270 personer har kraschat och dött i ”världens farligaste lopp”, Isle of Man TT.
I dag hände det igen.
”Den sista bilden jag såg på min man, var en man som var så lycklig med sitt liv och stolt över sin racing”, skriver Daley Mathisons fru på Twitter.
Motorsportevenemanget på Isle of Man, en ö mellan England och Irland, är ökänd. Hundratals förare och tusentals åskådare lockas varje år till den klassiska tävlingen, som går under smeknamnet ”världens farligaste lopp”.
Över 260 förare och ett tiotal åskådare har dött sedan tävlingen började år 1907 – och i dag, i superbike-klassen, var det dags igen, rapporterar BBC.
Amerikanen Daley Mathison, 27, kraschade under det tredje varvet och fördes akut till sjukhus med livshotande skador. På Daleys Twitter-konto bekräftar frun Nathalie att 27-åringen dog av sina skador.
”Han var så stolt”
”Det här är någonting som jag aldrig ville skriva, men här kommer det. Daley, som vår dotter Daisy säger, sover med feerna. Det är allt jag kan säga just nu. Den sista bilden jag såg på min man, var en man som var så lycklig med sitt liv och stolt över sin racing”, skriver hon.
BMW-föraren Daley Mathison gjorde sin första start i Isle of Man TT för fem år sedan och har totalt tre pallplatser i Zero-klassen.
”Vi vill sända vår djupaste sympati till Daleys fru Natalie, hans familj och vänner”, skriver arrangöran ACU Events Ltd i ett uttalande enligt Independent.
”Då dör jag”
Så, vad är det som gör loppet till kanske världens absolut farligaste? Bland annat att förarna kör i 200 kilometer i timmen på smala, ojämna vägar intill flera stup, där stenmurar, byggnader och åskådare står precis bredvid körbanan.
Richard Quayle, som har vunnit tävlingen, har tidigare beskrivit det så här:
– Om Roger Federer missar ett slag förlorar han en poäng. Om jag missar en kurva så dör jag, säger han till New York Times.
Tävlingen förlorade sin VM-status på 70-talet då man ansåg att loppet helt enkelt var för farligt.