Haglöf vann inför 50 000 Mini-fans

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-27

”Det här rankar jag högre än dubbelsegern i premiären”

Populär bil. 50 000 åskådare kom till Silverstone i helgen för att fira att bilmodellen Mini fyllde 50 år. Daniel Haglöf slog till och vann och leder mästerskapet. FOTO: MINI CHALLENGE GERMANY

Fyra lopp, tre segrar. Daniel Haglöf utökade ledningen i Mini Challenge-mästerskapet och firade inför 50 000 fans på Silverstone.

– Det här rankar jag ännu högre än dubbelsegern i premiären, säger Haglöf.

Segerjubel. Daniel Haglöf har fått jubla tre gånger under våren och toppar mästerskapet. FOTO: MINI CHALLENGE GERMANY

Bilmodellen Mini fyllde 50 år i helgen. Det firade bland andra BMW:s Formel 1-stall i Monaco. Men framförallt firade Minis eget mästerskap och 50 000 fans (med 12 000 Mini-bilar) som hade kommit till tävlingen på Silverstone.

Leder med 27 poäng

Svenske Daniel Haglöf, 30, firade - med ännu en imponerande tävlingshelg. Det blev en vinst och en sjätteplats, trots 50 kilos straffvikt efter dubbelsegern i premiären. Nu leder Haglöf mästerskapet, 27 poäng före Hendrik Vieth.

– Jag är väldigt nöjd med säsongsstarten. Framförallt med tanke på att det är det bästa startfältet som någonsin funnits i serien. Det är tio riktigt bra chaufförer, som kan vinna lopp, och femton bra. Det är inte många klasser som har sådan kvalitet.

Vad har varit nyckeln till säsongsupptakten?

– Den stora skillnaden är att jag har fullt fokus på det här. Man är inte mentalt trött när man kommer till racet, det var jag tidigare. Jag låter det ta den tid det tar och gör det proffesionellt. Själva talangen har jag nog alltid haft, men det är en mental sport och mycket handlar om inställningen till tävlingarna.

Upp till 40 bilar i loppen

Bland konkurrenterna i serien finns bland andra meriterade Hendrik Vieth och Thomas Jäger. Men totalt startar mellan 35 och 40 förare varje lopp.

Sex tävlingshelger återstår. Tolv lopp. För Daniel Haglöf krävs nu en jämn nivå under resten av säsongen för att vinna mästerskapet.

– Han som vann mästerskapet i fjol hade två segrar. Jag har tre nu. Men det handlar om att plocka poäng hela tiden. Klarar jag av att hålla mig topp fem hela säsongen har vi en bra chans att vinna mästerskapet.

Vad skulle det innebära för din karriär?

– Jag var med bra i fjol och blev kontaktad av flera team för andra mästerskap, så det kommer nog att innebära fler förfrågningar. Samtidigt får jag bonus från teamet beroende på hur det går, så det blir en ekonomisk kick back också.

– Tidigare när man var yngre ville man åka DTM och WTCC. Nu vill jag bara hamna i bra bilar och vinna tävlingar. I de serierna jag tittar på är det en fördel att vara lite äldre, teamen vill ha någon mer rutinerad.

Sist av allt, vad hoppas du på nu?

– Jag hoppas att vi fortsätter med samma goda form i Tyskland. Som det känns ju har vi jäkligt bra koll på läget. Sen hoppas jag på testkörningar till hösten och att få till något bra där.

Har Du koll på okända svenskar ute i motorvärlden – maila oss på:
motor@aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln