Misströsta inte – dramat lever

Publicerad 2014-07-21

Att Nico Rosberg skulle vinna Tysklands GP var självskrivet.

Att han vinner VM är långtifrån självklart.

Kanske kan de dubbla poängen i finalen göra att spänningen lever in i november.

Följ ämnen
Formel 1
Sportbladets motorexpert Anna Andersson.

När regeln med dubbla poäng i finalen kom inför årets säsong var jag skeptisk och suckade högt, men som säsongen har utvecklat sig så kanske det inte är så dumt i alla fall.

Efter halva säsongen är jag beredd att fundera över det en gång till. Vi har faktiskt haft ett antal lopp som bjudit på riktigt bra racing och fina dueller i år, Tysklands GP var inget undantag. Pirellis val av supermjuka och mjuka däck var bra och det varma vädret gjorde sitt. Det var kamp om flera positioner i fältet och så har det sett ut vid flera tillfällen i år.

I toppen var det däremot Nico Rosberg som ensam drog ifrån och tog sin fjärde seger för säsongen.

14 poäng är ingenting

Bakom honom körde Valtteri Bottas sin Williams till andraplats, han stod emot attacken från Lewis Hamilton som körde upp sig 17 (!) placeringar och slutade trea. Därmed underströk Hamilton Mercedes dominans, och han tappade bara tio poäng till Rosberg. I kampen om VM-titeln skiljer det 14 poäng mellan stallets förare och det är absolut ingenting när nio lopp återstår.

Så länge Mercedes låter sina piloter köra mot varandra lever kampen om VM-titeln och när det nu är dubbla poäng i säsongsfinalen är det än så länge helt omöjligt att tippa en segrare. Den dagen ger en seger plötsligt 50 poäng, ner till en andraplats är det inte då sju utan 14 poäng och ner till tredjeplatsen skiljer det 20 pinnar.

Kanske är det inte så dumt i alla fall. F1-säsongen får chansen att leva ända in i slutet – även om det är på en mycket konstgjord väg.

Det är ett race kvar, sedan är det dags för sommarlov och därefter brukar Sebastian Vettel vakna till liv. Förra året vann han samtliga lopp under hösten, varje säsong han har vunnit VM är han den förare som avslutat allra bäst.

I år är han långt från titeln, men ett Red Bull i form tar poäng av Mercedes.

Halva säsongen är över – Anna Andersson ger dig höjdpunkterna och bottennappen i formel 1

Dominanten: Mercedes har vunnit alla lopp utom ett i år. Deras bil har varit överlägsen både i kvalen och loppen. Det faktum att Nico Rosberg tog pole position utan FRIC och att Lewis Hamilton körde upp sig 17 placeringar i går är ett bevis på det.

Stjärnskottet: Valtteri Bottas ansågs länge vara en anonym finländare i skuggan av Kimi Räikkönen. I år har han en välbalanserad bil som skonar däcken och lyckas ta ut max ur den. Han har tagit tre pallplatser på lika många lopp och bara missat poäng i ett lopp i år.

Skämtet: På tio år har det gjorts 77 regeländringar inom F1. Sjuttiosju! Det är helt vansinnigt. 45 förändringar har gjorts i det tekniska reglementet och 32 i det sportsliga. Inför helgen förbjöds FRIC, en bokstavskombination som betyder front and rear interconnected suspension,

vilket är ett system som ger bilarna bättre aerodynamik i och med att man kontrollerar markfrigången.

Besvikelsen: Kimi Räikkönen kom tillbaka till Ferrari för att vinna VM, men ingenting fungerar. Trots att varken han eller Fernando Alonso kan vinna med

materialet så är Räikkönen omkörd så det räcker. Han har tagit 19 poäng på 10 lopp och är 12:a i VM. Alonso har tagit 97. Hur länge orkar Räikkönen hålla humöret uppe?

Svensken: Marcus Ericsson skrev på för seriens sämsta stall och Caterham har stannat i botten. Ericssons elfteplats i Monaco är det närmsta man har varit en poäng och nu har man dessutom bytt ägare. Positivt är att svensken i alla fall har teamkollegan efter sig i VM-tabellen, Ericsson är 18:e man, näst bäst av förarna med noll poäng, Kamui Kobayashi är 22:a och sist.

Snackisen: Vem hade trott att Daniel Ricciardo skulle vara den av Red Bulls förare med flest poäng efter halva säsongen? Trots att han diskvalificerades i premiären har han ett klart grepp om de fyra senaste årens mästare Sebastian Vettel. Tysken hade full kontroll över sin bil fram till årets regeländring, men det är hans teamkollega som har varit klart bättre på att anpassa sig till det nya reglementet.

Kämpen: Force Indias Nico Hülkenberg är en fajter. Vid sidan av Ferraris Fernando Alonso är han den enda föraren bland de tio bästa som tagit poäng i varje lopp. Det är Hülkenberg som har sett till att stallet ligger före klassiska McLaren i märkes-VM.

Följ ämnen i artikeln