”Barn kommer få mardrömmar...”’

Uppdaterad 2014-01-28 | Publicerad 2014-01-25

Säsongens nya Formel 1-bilar sågas av alla

”Det blir riktigt fult” Nya regeländringar som införs till den kommande säsongen gör att bland annat nosen och vingarna på F1-bilarna drastiskt måste ändra utseende.

Nu ändras reglerna inom formel 1 – det ger bilarna ett helt annat utseende.

– Barn kan få mardrömmar av dem, säger Caterhams stallchef Cyril Abiteboul.

 I veckan visade Force India upp de första bilderna på sin bil, i går presenterade McLaren sin nya F1:a och internationell press kallade den för myrslok.

I dag ska Ferrari visa upp sin nya bil för första gången. Den bär namnet, Ferrari F14 T, ett namn som stallets fans har valt och ska ­föra italienarna tillbaka till toppen. Man har inte vunnit sedan Kimi Räikkönen tog hem VM-titeln 2007.

Till teststarten på tisdag presenterar Toro Rosso, Caterham, Marussia, Mercedes och mästarstallet Red Bull sina bilar, men i­nte heller de lär bli några vackra skapelser.

– Framför allt är det den nya nosen som gör att ­bilarna kan bli fula, säger Red Bulls stjärndesigner Adrian Newey till Bild.

– Jag tycker inte om den.

Reglerna ställer till

De nya regeländringarna påverkar utseendet, bland annat får den främre delen av nosen inte ligga mer än 18,5 centimeter över väg­banan, förra året var samma siffra 55. Dessutom är framvingen smalare i år, 165 cm och inte 180 cm som 2013.

– Det blir riktigt fult, s­äger Caterhams stallchef Cyril Abiteboul och han syftar inte bara på stallets bil som Marcus Ericsson ska köra under sin debutsäsong, utan på alla bilarna i startfältet.

”Påminner om ’Alien’”

Enligt fransmannen påminner den nya generationens F1-bilar om en skräckfilm.

– De påminner mig om skräckfilmen ”Alien” där det är någonting som flyger ut ur munnen, anser fransmannen.

– Barn ska egentligen börja drömma när de ser en F1-bil, men jag vet inte om man drömmer eller snarare får mardrömmar när man ser en av årets bilar.

Inte heller Red Bulls Adrian Newey är nöjd med optiken på årets bilar.

– Det är reglerna som ­definierar en bil och de nya reglerna gör det svårt att göra en snygg bil, säger N­ewey till Formula1.com.

– Det mest perfekta är naturligtvis när en bil både är snabb och vacker. Som jag ser det är det dock viktigare att den är snabb än att den är vacker.

Han bör veta. Adrian N­ewey har tillverkat bilar som vunnit totalt 20 VM-titlar, tio konstruktörsmästerskap och tio förar-VM.

ANNAS MOTORLISTA

...med det hetaste i motorvärlden – varje vecka

1 Marcus Ericsson

 Han kör F1 2014. Det är första gången på över 20 år som Sverige har en förare i racingens kungaklass, låt vara att det är för Caterham som slutade sist förra året. Han får chansen, nu är det upp till honom att göra något av den.

2 Sebastien Ogier

 Världsmästaren i rally inledde säsongen mästerligt med en seger i Monte Carlos VM-rally. Nästa deltävling Svenska är rallyt i februari.

3 Stefan Andersson

 Förbundskaptenen i speedway får se finaltävlingen av par-VM avgöras i Sverige. Den första deltävlingen avgörs i Polen, den andra i Tyskland och den avslutande i Eskilstuna. Sverige, Polen, Danmark, Tyskland, Lettland, Australien och Ryssland deltar i detta inofficiella VM.

4 Marc Coma

 Mc-föraren tog sin fjärde seger i Dakarrallyt och beskriver den första veckan som ett rent helvete. I bilklassen vann Nani Roma. Det var hans andra seger, den första tog han som ­mc-förare.

5 Filip Backlund

 Han fortsätter att tävla i det brittiska roadracingmästerskapet. Han var trea i fjol när han debuterade och målet är att vinna British National Superstock 1000 med SMT Racing Kawasaki för att nästa år köra Superbike med stallet.

6 Jimmy Eriksson

 Vill ha revansch för ett tungt år i GP3, i år kör han med debuterande Russian Time, ett stall som drivs av Motopark Academy och som han arbetade med när han vann tyska ATS Formula 3 Cup 2012.

7 Paul di Resta

 Den tidigare F1-föraren gör comeback i DTM. Han kör för Mercedes. Den förre F1-föraren Vitalij Petrov testar för bilmärket i Portimão.

8 Stig Blomqvist

 30 år efter VM-segern i rally kör han Rally Sweden Historic i en Audi Quatro. Blomqvist har sju segrar i Svenska rallyt och ser fram emot duellen med Petter Solberg, som vann VM 2003.

9 Alessandro Zanardi

 Han har kört F1, han har kraschat svårt i ChampCar, han har kört WTCC trots att han är dubbel­amputerad och han har vunnit guldmedaljer i paralympics. Nu är han tillbaka inom motorsporten. Han ska köra en ombyggd BMW Z4 GT3 i Blancpain-­GT-Sprint-Series.

10 Erik Johansson

17-åringen en av de tio förare som Internationella bilsportförbundet FIA vill satsa på i sin talangutveckling. Samtidigt arbetar han för en styrning i tyska F3. Juniorlandslagskollegan Joel Eriksson, 15, kör nästa år i Tyskland, han är klar för ADAC Formel Masters.

MOTORSTOPP!

Eric Boullier

Stallchefen lämnar Lotus, Gerhard Lopez tar över jobbet som stallchef och hans jobb som ordförande delar han framöver med Andy Ruhan. Möjligen landar Boullier hos McLaren, där Martin Whitmarsh har lämnat sin post.

Följ ämnen i artikeln