Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Bartolomeus

”Man måste vara galen”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-09

Vad krävs för att köra en F1:a - och för att vara världens bäste?

– Man måste vara lite galen, säger Sebastian Vettel.

Sebastian Vettel firar titeln.

Världsmästaren Sebastian Vettel anses vara en förartalang utöver det vanliga, han är tidernas yngste världsmästare, han satte snabbaste tiden när han gjorde sin första fredagsträning för BMW, han tog poäng i F1-debuten och han lyckades ta både pole och vinna ett race för Toro Rosso.

– Om vår kära Gud hade mixat en cocktail med alla de ingredienser som behövs för att bli en perfekt racerförare så hade han tagit fram Sebastian Vettel, säger Toro Rossos teamchef Franz Tost till Sport Bild.

Två saker krävs

Och själv förklarar Sebastian Vettel sin talang vid ratten på ett annat sätt:

– Detta har absolut ingenting att göra med att köra en vanlig bil och även om någon kör en juste sportbil och tror att det liknar F1 så kan jag säga att det är helt olika världar. Det skiljer ljusår.

Han menar att det framförallt är två saker som gör att det krävs ett geni vid ratten - att klara av att bromsa på rätt sätt när hastigheterna är höga i kurvorna.

– Den kombinationen kan man inte förklara med logik, det gäller att stänga av hjärnan helt och köra helt automatiskt, använda instinkten. Mycket handlar om vana, men man måste vara lite galen, säger tysken.

– Dessutom måste man ha en riktigt bra känsla för däcken, de är den enda kontakten mellan bilen och asfalten och de har ett väldigt stort inflytande sättet man kör. Det är därför som det är så viktigt att ha rätt temperatur i däcken

Beskrivs som lugn

Är de för kalla så är inte fästet riktigt bra och är de för varma så slits de för fort.

– Kör du i väg som en galning slits däcken otroligt fort och kör du för försiktigt kommer de inte upp i rätt temperatur.

Förutom att han anses ha en väldigt bra känsla för bilen och däcken så beskrivs han som väldigt lugn:

– Hans stora styrka är att han kan förstå och komma i håg hur bilen förhåller sig på banan samtidigt som han kör, många förare kan helt enkelt inte ta in all den information som kommer, men Sebastian kan analysera allt, säger tyskens tävlingsingenjör Guillaume Rocquelin och han berättar en detalj i från fjolårets säsongsfinal i Abu Dhabi:

– Han ville absolut köra det snabbaste varvet, men jag tycker inte att det är så viktigt och därför så talade jag inte om vilken tid som var snabbat. Men han visste det i alla fall, han hade tid att kolla på bildskärmarna runt banan. Otroligt, inte nog med att han kör, han hinner kolla på TV. Under racet.

Följ ämnen i artikeln