Två slåss om att få leverera däck till F1

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-29

Om en vecka ska en ny leverantör presenteras
– om allt blir klart

En av Red Bulls mekaniker tar hand om några av Mark Webbers däck vid deltävlingen i Malaysia.

Bridgestone lämnar F1.

Michelin eller Avon är hetaste kandidaterna att kliva in som däckleverantörer.

– Vi diskuterar det med Bernie Ecclestone som är ansvarig för däckkontrakten, säger Williams Sam Michael.

Efter årets säsong har Bridgestone gjort sitt i Formel 1 och till nästa helg i Barcelona skulle teamen ha presenterat nästa års däckpartner.

Men det är knappast troligt att man kommer fram till ett beslut till dess. I nuläget har man två intressenter, Michelin som nyligen levererade däck till F1 och Cooper Avon.

Pirelli är ute ur bilden

Enligt Sam Michael, som var med på ett möte med teamen (FOTA) i går, så är inte Pirelli längre ett alternativ.

– Det handlar om Michelin eller Avon. Avon är betydligt billigare men de har inte testats lika mycket som Michelin, även om de har gjort många bra däck, säger han till Reuters.

Michelin är dyrare

– De är inte lika kända som Michelin, som nyligen var med i F1. Men det är en stor skillnad på priset, Michelin är troligen tre gånger så dyra så det är det som vi diskuterar för tillfället.

Men Michelin har ställt vissa krav, dels vill man sälja däcken till teamen, dels vill man öka däckens diameter till 18 tum.

Vid nästa möte ska FOTA även diskutera Kers och både Ferrari och Renault, har enligt Sam Michael, alternativ som skulle kosta under en miljon euro.

– I Barcelona tror jag att teamen kommer att jobba för att Kers ska återinföras 2011, säger Sam Michael.

– Renault har meddelat att de kan leverera Kers till alla medan Ferrari bara levererar till de som köper deras motorer.

Följ ämnen i artikeln