Rosenqvist blir förste svensk i Formel E
Uppdaterad 2016-10-11 | Publicerad 2016-08-22
”Väldigt spännande att ta det här steget”
I helgen tog han poäng i DTM-debuten.
Nu väntar nästa stora utmaning för Felix Rosenqvist.
Han blir förste svensk i Formel E.
Rosenqvist vann EM i F3 förra året och har i år imponerat i så väl GT-bil, Indycar och DTM och till nästa år får han chansen i VM. Han ska köra FIA Formula E Championship (Formel E, serien som körs i storstäder över hela världen och enbart använder sig av eldrivna formelbilar.
– Formel E blir något helt nytt för mig, och det känns väldigt spännande att ta det här steget under en intensiv och händelserik period i min karriär, säger Felix Rosenqvist.
Han har skrivit på för Mahindra Racingunder 2016 och 2017 och blir där tamkollega med den förre F1-föraren Nick Heidfeld från Tyskland.
– Det är ett steg in i det okända på många plan, men jag har fått ett otroligt fint välkomnande av Mahindra Racing och har en erfaren och snabb teamkamrat i Nick att luta mig emot. Jag har testat bilen vid några tillfällen och ser fram emot att intensifiera förberedelserna inför säsongen under de kommande dagarna och veckorna. Jag älskar nya utmaningar, och det här kommer definitivt att bli en rejäl sådan.
”Motståndet är ofantligt starkt”
Andra förare som kör i serien är två tidigare mästarna Nelson Piquet Jr. (Brasilien) och Sébastien Buemi (Schweiz) som båda har erfarenheter från F1. Det har också förare som Jean-Éric Vergne (Frankrike), Nicolas Prost (Frankrike) och Lucas di Grassi (Brasilien) och till nästa år kör även den flerfaldige WTCC-mästaren José-María López (Argentina) i mästerskapet.
– Jag är helt införstådd med att det kommer ta tid att lära sig den här typen av racing, och motståndet är ofantligt starkt, säger Rosenqvist.
– Teknologin i Formel E är extremt avancerad och skiljer sig markant från allt annat jag stött på, så jag räknar med att behöva en läroperiod. Serien inleds i Hong Kong den 9 oktober och pågår fråam till den 30 juli då finalen avgörs i New York, men redan i morgon sätter sig Rosenqvist i sin bil för tre dagars försäsongstester på Donington Park.
– Framför allt måste jag sätta mig in i hur körningen påverkar batterierna och den tillgängliga energin. Det kommer att krävas både snabbhet och hjärna, och det är ett upplägg jag attraheras av. Detsamma gäller kalendern; fullt av gatlopp i några av världens största städer. Jag längtar redan till premiären i Hong Kong!
Totalt avgörs 12 deltävlingar på fem kontinenter.