Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Kul för prins som blev näst sist

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-20

Motorstopp i starten.

Piruett i kurvan efter långa rakan.

Näst sist i mål.

– Men det gick trots allt bättre än i går, tyckte prins Carl Philip, racerföraren, på Ring Knutstorp.

Han hade haft en trevlig dag på jobbet.

Söndagen innebar ytterligare några nyttiga lektioner för honom i konsten att köra tävlingsbil.

– Jag behöver erfarenhet, säger Carl Philip. Lördagen blev väl mest ett slags träningsdag.

Det är så mycket som ska stämma för den som vill lyckas i Carrera Cup. Fotarbetet i starten till exempel. Annars blir det tjyvstopp.

– Men jag kom i gång snabbt igen, sade Carl Philip.

Han fanns med och fightades i bakre delen av fältet, medan Tony Rickardsson, speedwaykungen, dominerade i täten.

Kännbara fläckar

Prinsen snurrade en gång i kurvan efter den snabba start- och målrakan, fast utan att hamna i ”kattsanden” och behöva ta hjälp av bärgare. Kurvan är svår – bilen ska från full gas på sjätte växeln ner på tvåans växel. Det är svindlande lätt att bromsa bort sig.

Den här tävlingsdagen på Ring Knutstorp bjöds Carl Philip dessutom på lite extra svårigheter. Flera bilar läckte kylarvätska, det blev fläckvis riktigt halt.

TT: Kom det varning från stallet via kommunikationsradion?

– Nej. Ljudet fungerade inte, sade prinsen.

Men varningsflaggan var ute.

– Jag såg fläckarna. Sedan kände jag dem...

Fast utan att kana av. Det ödet drabbade annars andra. Det fanns gott om Carreraförare med flera års rutin i toppen som snurrade och sedan svor så det osade hela vägen in i mål.

Intensiv bevakning

Carl Philip hörde till dem som blev varvade av Rickardsson och de andra i täten. Plötsligt var hela backspegeln full av aggressiva bilar som ville förbi.

Prinsen höll snyggt och elegant åt sidan och gav plats åt dem som slogs om segern. Föraretikettens ABC har han lärt sig hos stallchefen Jan ”Flash” Nilsson.

Chefen var helt nöjd med sin förare.

– Fantastiskt bra kört, tyckte Nilsson.

– För en rutinerad förare brukar man säga att det krävs tolv testdagar om man ska byta klass. Carl Philip har haft sju testdagar.

Dessutom hade han en intensiv uppvaktning från medier och allmänhet som de andra förarna slapp. Trängseln utanför Carl Philips depå var massiv. Ville han inte slippa pressbevakningen?

– Jo, medgav han. Jag hade hellre haft all fokus på bilkörandet.

Carl Philip var 25:a och sist på lördagen och 23:a på söndagen, då han hade en bil efter sig på samma varv.

TT

Följ ämnen i artikeln