– Det var en rätt svår dag för oss

Publicerad 2014-07-18

Nico Rosberg

En regelförändring är på väg.

Mercedes ändrar sin bil - men försprånget är kvar även om det har minskat.

– Det var en rätt svår dag för oss, säger VM-ledaren Nico Rosberg.

Följ ämnen
Formel 1

Under veckan har bland annat VM-ledarna Mercedes valt att avstå från FRIC, ett system som hydrauliskt kopplat samman fjädringen fram och bak för att ge bilen aerodynamiska fördelar.

Utan det systemet var Mercedes nu inte alls lika överlägsna sina konkurrenter Lewis Hamilton var två tiondelar före Daniel Ricciardo, Red Bull, som var trea. Nico Rosberg, Mercedes, var snabbast på det första passet och tvåa på det andra, 24 tusendelar efter sin Mercedeskollega

–  Det var en svår dag för oss, vi fick jobba med de nya inställningarna eftersom vi körde utan FRIC, men det fungerade ganska bra med tanke på att det var väldigt svåra förhållanden, säger Nico Rosberg i ett pressmeddelande.

- Det var otroligt varmt och de mjuka däcken håller inte så länge och det kommer att bli väldigt svårt under loppet.

Och även hans teamkollega, som vann på Silverstone senast och jagar VM-ledningen var nöjd, trots att det var närmare 59 grader varmt på asfalten under det andra passet:

– Det var en rätt bra dag. Det var rätt svårt att hitta rätt balans i och med att det var så varmt på asfalten och det är en svårkörd bana. Bilen är annorlunda nu jämfört med tidigare och vi fick ändra inställningarna jämfört med hur vi har haft det i år, samtidigt så är det fortfarande roligt att köra, säger Hamilton.

Tung svenskdag

För Caterham och Marcus Ericsson var det återigen en dag i slutet av resultatsammanställningen, svensken var 21:a på det första passet och 20:e på det andra. Han var efter sin teamkollega på det första passet, men före på det andra.

– Jag och min teamkollega hade olika inställningar under det första passet och balansen var rätt okej redan från början, men på den sista sektorn gick det från att vara överstyrt till att vara understyrt, vi fick göra en del förändringar och det blev bättre till det sista varvet, säger Ericsson.

– Under det andra passet körde jag ut direkt, men på mitt andra flygande varv fick jag besked om att jag hade problem med oljetrycket och jag fick stanna bilen.

Svensken stannade direkt, men kom tillbaka till depån i tid och han hann köra de avslutande 35 minuterna av passet.

– Vi hade velat köra mer, men det känns som om vi har gjort förbättringar sedan Silverstone. Jag tror att ett par förändringar passar min körstil bättre och nu ska vi jobba hårt med datainformationen i natt och köra ut på banan till pass tre i morgon. Jag ser fram emot att köra igen och jag tror att vi kan göra lite framsteg den här helgen och det har vi väntat på.

Följ ämnen i artikeln