Ferrari: ”Nu måste motorerna prestera”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-14

Stallet har förbrukat
flest motorer hittills

Både Fernando Alonso och Felipe Massa har använt tre av åtta tillåtna motorer. Nu återanvänder Ferraristallet motorerna från Bahrainracet.

Alla tre motorerna har haft skador.

Ändå är inte Ferrariteamet oroligt.

Stallet ger Fernando Alonso en gammal motor till helgens GP i Kina.

Under en säsong får varje förare använda åtta motorer, hittills har Felipe Massa och Fernando Alonso redan använt tre var – det är flest i hela startfältet.

Dessutom tvingades Fernando Alonso byta loppet i Malaysia med just motorproblem.

Ändå är Ferraris motorchef Luca Marmorini lugn:

– Det felet som Fernandos motor hade har vi aldrig varit med om tidigare, vi tror att det uppstod eftersom han hade problem med växellådan redan innan starten och därför tvingades köra på ett väldigt ovanligt sätt, säger Marmorini enligt Motorsport Magazin.

Sensorer sabbade för Sauber

Även Sauber, som köper sina motorer av Ferrari, hade problem med motorerna i Malaysia. Men där hävdar Ferrari sedan man nu undersökt aggregaten att det handlar om de elektroniska sensorerna.

Eftersom reglerna för motorer är så hårda tvingas Ferrari nu att sätta in motorn från premiären i Bahrain i Fernando Alonsos bil, en motor som man valde bort inför loppet i Australien.

– Det var en försiktighetsåtgärd att inte använda den i Australien, men nu måste vi se till att den kan prestera igen, säger Marmorini enligt Motorsporttotal.

Banan sliter inte på motorn

Motorchefen förklarar att man gör det för att banan i Shanghai inte sliter överdrivet hårt på motorn och dessutom är det inte heller allt för varmt utan bara mellan 20 och 25 grader, vilket är en fördel.

– Ferraris paket är bra, det är snabbt, men det kunde naturligtvis vara ännu lite snabbare, menar han och påtalar att det efter de inledande tre loppen är svårt att skapa sig en exakt bild av hur styrkeförhållandena mellan teamen är:

– Det är omöjligt eftersom vädret har påverkat varenda helg och när det är blött så är det svårare att kontrollera bensinförbrukningen och den har inte heller lika stor betydelse. Man kan säga att vi gjort ett bra jobb i vinter och vi arbetar på att göra motorn ännu bättre. Så snart vi har en tävlingshelg som är helt utan regn så får vi en bättre bild av hur vi ligger till.

Men även i Kina pekar prognoserna åt att det blir regn – i alla fall på söndag.

Följ ämnen i artikeln