Blåst på pokervinsten

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-22

Anklagades för förfalskning: "Vi kan aldrig garantera att det fungerar"

När han skulle ta ut sin vinst på 8 000 kronor

anklagades han för förfalskning.

Till slut visade det sig att ett fel i pokerprogrammet gjort att Peter Johansson spelat med fun money, låtsaspengar.

- Trots att vi testar våra system grundligt kan vi aldrig garantera att systemen fungerar med alla andra mjukvaror på marknaden, säger Pär Jonsson, produktchef på B2B-poker.

DRABBAD Peter Johansson ville ta ut pengar från sitt pokerkonto - men fick inga. I stället anklagades av spelbolaget för förfalskning.

Expekts pokerprogram kraschade i samband med SM och andra har fått sina spelkonton länsade.

Här är ett nytt problem för internetpokern: fel i programvaran.

Pokernybörjaren Peter Johansson laddade hem Bet24:s

pokerklient för att som så många andra prova nätpoker. Men när han efter en vecka ville ha ut de drygt 8 000 kronor han vunnit gick det inte. Hos Bet24:s

support på Malta svarade man att han inte alls spelat.

När han visade bilder från sin bildskärm, på spelandet, anklagades han för förfalskning.

- Jag blev väldigt dåligt bemött på supporten, säger Peter.

Med Sportbladets hjälp fick Peter kontakt med Bet24 i Sverige och pokernätverket B2B-poker, som driver Bet24:s pokertjänst.

Dolt fel

Då hittades felet. Något i Bet24:s pokerklient hade gått fel, och Peter kopplades direkt till en fun money-miljö, dolt i Bet24-klientens miljö.

B2B poker äger Europas största pokernätverk och utvecklar klienter för sina kunder, bland annat Bet24, Unibet och 24H Poker.

De erkänner att olika datormiljöer innebär ett problem.

- Det är ett problem att våra spelare har varierad IT-kompetens och använder en mängd olika hårdvaror och mjukvaror som tyvärr kan leda till konflikter med vår mjukvara, säger Pär Jonsson.

- Trots att vi testar våra system grundligt kan vi aldrig garantera att systemen fungerar med alla andra mjukvaror på marknaden.

Förde aldrig över

Det gäller att se upp. För B2B vill inte ta ansvar för Peters problem.

- Måhända att det har varit något fel på mjukvaran. Men eftersom han aldrig fört över pengar till spelkontot borde han också ha förstått att det inte var riktiga pengar han spelade med. Därför kan han heller inte anses ha rätt till ersättning, säger B2B:s Pär Jonsson.

Peter menar däremot att han inte hade någon anledning att kontrollera att pengarna dragits från kontot. Och nu kommer Bet24 ändå att hjälpa Peter.

- Jag beklagar djupast att du blivit tråkigt behandlad. Det ska absolut inte få hända, och du ska få kompensation på något sätt, säger Pelle Kotschack, styrelseledamot i Bet24, till Peter.

Andra problem med nätpoker:

Johan Rikner

Följ ämnen i artikeln