Singapores GP – en mardröm för förarna

Publicerad 2012-09-23

Tuffa förhållanden: Man känner sig helt sönderskakad...

I tv framstår Singapores GP som spektakulärt och otroligt häftigt.

I verkligheten är nattloppet någonting helt annat.

Det är en två timmar lång kamp mot luftfuktighet, hetta och tröttheten.

– Man känner sig helt sönderskakad efteråt, säger F1-mästaren Sebastian Vettel.

Två timmar lång kamp i elljuset längs Singapores gator väntar F1-förarna.

Han kommer till Singapore med en stor press spå sina axlar. Han tog ingen poäng på Monza senast och han ligger 39 poäng efter VM-ledaren Fernando Alonso när sju lopp återstår.

Nu väntar Singapores GP, kort sagt en värd av vansinne. Det handlar om ett nattlopp som avgörs i mörker. Visst finns det strålkastare som gör att banan flödar i ljus, men för kroppen handlar det om någonting helt annat. Förarna måste kämpa mot tröttheten i extrema förhållanden under närmare två timmar.

– Det är årets mest vansinniga lopp, starten går först klockan 20.00 lokal tid, säger Vettel till Sport Bild.

– Jag försöker inte ens komma in i den tidsrytmen utan behåller samma rytm jag hade i Europa. Loppet ska köras klockan 20.00 vilket är kl 14.00 i Tyskland och det är då jag ska prestera max. Det betyder att jag sover till klockan 14.00 lokal tid och jag stannar också uppe betydligt längre. Det är rätt intressant att man kan träffa förarkollegor i hotellbaren fram till klockan fyra-fem på morgonen, men självklart utan något starkare i glasen.

”Fruktansvärt varmt”

Själv håller han sig vaken genom att titta på dvd, Williams Bruno Senna tränar på gymmet under natten och Michael Schumacher kollar in banan.

– Det handlar bara om att slå ihjäl tiden så man inte lägger sig för tidigt, säger den sjufaldige mästaren.

– Förra året cyklade jag runt banan mellan två och fyra på natten får att få in känslan.

Under racet är luftfuktigheten mellan 75 och 90 procent, temperaturen i luften mellan 25 och 30 grader och det är en stadsbana vilket gör att det är trångt och svårt att köra om. Dessutom gör markeringarna på asfalten att förarna inte får ett perfekt fäste på banan.

– Det är rätt ojämnt underlag, det är guppigt och man känner sig helt sönderskakad efteråt, säger Vettel.

– Sedan är det så fruktansvärt varmt att man inte får ligga för nära bilen framför, gör man det blir bromsarna för varma och temperaturen i motorn stiger till direkt farliga nivåer. Här måste man hela tiden tänka på säkerheten i första plats. Ger du mig en andraplats tar jag den direkt.

Det handlar om att vinna kampen – både för förare och bil.

SÅ KAN LOPPET AVGÖRAS

Säkerhetsbilen kan spela en avgörande roll. Den har varit banan varje lopp sedan starten 2008.

Luftfuktigheten är hög, upp till 90 procent men det har aldrig regnat under loppet.

Strategin. Sebastian Vettel hade tre stopp när han vann i fjol, men Lewis Hamilton var femma, trots fyra stopp och ett straff där han fick köra igenom depån en gång extra.

Det är inget större slitage på däcken.

Här tar depåstoppen längre tid än normalt, hastighetsbegränsningen i depån är 60 km/tim och depårakan är den längsta under säsongen (404 m).

Följ ämnen i artikeln