Så ska Anja tjäna 60 miljoner

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-19

Efter världscupsegern är Pärson glödhet på den internationella sponsor-
marknaden

Anja Pärsons seger i den totala världscupen har gjort henne het på sponsormarknaden.

Enligt tidningen Resumés beräkningar kan Anjas varumärke - om några år - vara värt 60 miljoner kronor.

- Hon är riktigt stor nu, även internationellt, säger hennes rådgivare Martin Klette till Sportbladet.

mycket guld till stjärnan "Intresset för Anja har vuxit enormt. Tycker att bara den här helgen, när hon säkrade titeln, har Anja-febern stigit", säger hennes rådgivare Martin Klette.

I helgen säkrade Anja Pärson segern i den totala världscupen och nu har arbetet med att sälja in henne på den internationella sponsormarknaden börjat.

Det saknas inte erbjudanden.

- Tidigare har hon kunnat marknadsföra skidutrustning, men nu har Anja blivit så pass stor att hon kan verkar på alla områden. Även utanför Sverige, säger Martin Klette.

Tidningen Resumé har kommit fram till att Anja Pärson kan tälja guld i framtiden.

- Hon fick en sponsorbonus på tre miljoner kronor för världscupssegern. Exklusive prispengar bör hennes sponsorintäkter legat på mellan 5 till 6 miljoner kronor den här säsongen. För fem år framåt bör hon kunna höja intäkterna till 8 till 9 miljoner per säsong, säger Niklas Olovzon, varumärkeskonsulent på kommunikationsbyrå S&B, till tidningen.

Kört in tre miljoner

Det betyder att värdet för sju år framåt - så lång är en normal utförsåkarkarriär - hamnar på runt 60 miljoner kronor.

Plus prispengar.

Bara i vinter har Anja Pärson kört in drygt tre miljoner kronon på sina placeringar i världscupen.

- Man kan leka med siffror fram och tillbaka, men det är väldigt svårt att sia om framtiden. Vi vet helt enkelt inte vad som händer, säger Martin Klette.

Anja-febern har stigit

Utan att gå in på några detaljer i kontrakten konstaterar han att Anja Pärson nu är glödhet på alla områden.

- Intresset för henne ha vuxit enormt. Tycker att bara den här helgen, när hon säkrade titeln, har Anja-febern stigit, säger Martin Klette.

Han har börjat sitt arbete med att sälja in Anja utomlands.

- Vi har haft en viss beredskap och nu ska vi bearbeta den internationella sponsormarknaden, framförallt i alpländerna, säger Martin Klette.

Mannen som ska göra Anja Pärson rik.

Patrik Thornéus

Följ ämnen i artikeln