Ericsson attackerar i gult och blått

Publicerad 2015-01-30

Se de första bilderna på Marcus Ericssons Sauber

Marcus Ericsson ska attackera.

I gult och blått.

– Det är klart att vi vill kämpa om poäng, säger F1-svensken.

Följ ämnen
Formel 1

I förmiddags presenterade Sauber sin F1:a och i år kommer det att vara väldigt tydligt att det finns en svensk med i formel 1.

Sauber, med en svensk och en brasiliansk förare i teamet, kör i blått och gult.

– Jag är väldigt lycklig över att vara en del av Saubers F1-team och efter en tuff säsong vill vi jobba framåt och kämpa någonstans mitt i fältet, så som teamet har gjort tidigare, säger Marcus Ericsson.

Räikkönen och Vettel

Sauber har varit en del av F1 sedan 1993, dels som privatteam och dels som fabriksteam till BMW (2006-2009). Det är det fjärde äldsta stallet i mästerskapet och har utbildat flera nu väletablerade förare som Felipe Massa och Kimi Räikkönen, men även Sebastian Vettel gjorde sin F1-debut med just BMW-Sauber 2007. Förra säsongen var dock den sämsta i stallets historia och man tog inte en enda poäng.

– 2014 var en stor besvikelse, men det ligger bakom oss nu och vi ser framåt, säger teamchefen Monisha Kaltenborn.

– Vi har lärt oss av det som hände och vi ser med tillförsikt fram emot säsongen.

Positiv Ericsson

Även Marcus Ericsson, som F1-debuterade för Caterham förra året men inte körde klart hela säsongen, hoppas på en betydligt bättre säsong.

– Som förare vill jag utvecklas och etablera mig som förare i F1. Jag har känslan av att jag befinner i i helt rätt omgivning, säger han.

– Det är svårt att sätta några precisa mål i F1 eftersom allt har att göra med vilket paket du har. Men det är klart att vi vill kämpa om poäng, så som teamet har gjort tidigare år.

Sveriges färg

Inför säsongen koncentrerade sig teamet på tre områden, förbättra prestandan i långsamma kurvor, minska vikten på bilen och förbättra bromsstabiliteten. Man har jobbat mycket med att förbättra balansen i bilen.

– Vi lärde oss mycket under 2014 och det har vi förändrat till C34, säger chefsdesigner Eric Gandelin.

Sett till utseendet finns det ett par förändringar. Dels är färgen en stor nyhet, sedan är sidepodsen smalare, bakpartiet större än tidigare och man har förändrat nosen så som reglerna kräver. Nosen är något större och den ligger djupare vilket förbättrar bilens aerodynamik. Till nästa veckas tester i Jerez kommer man att använda sig av vissa delar från förra årets bil, C33, men steg för steg ska de ersättas med nya delar och målsättningen är att man ska ha en bil som kan konkurrera redan till säsongspremiären i Melbourne den 15 mars.

– Vi måste förbättra oss, säger stallchefen Monisha Kaltenborn.

– Vi måste vara i den positionen att vi kan vara med och slåss om VM-poäng.

För de senaste nyheterna, snackisarna och bilderna - följ Sportbladet motor på Facebook

Följ ämnen i artikeln