Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Helge

F1-världen är upp och ner

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-18

Räikkkönen: ”Bilen måste förbättras för nu kan vi inte vinna”

Deppigt. Michael Schumacher har kallats in för att hjälpa Ferrari efter choackstarten av Brawn-stallet.

Upp och ner - F1 står på huvudet.

Brawn är i toppen medan Ferrari och McLaren kämpar för att ta poäng.

– De måste skylla sig själva, säger den tredubble världsmästaren Niki Lauda.

Inför årets säsong har F1 gjort den största regeländringen i historien och plötsligt är allt upp och ner. Honda, numera Brawn GP, tog 14 poäng i fjol - det gäller båda bilarna.

I år har Jenson Button själv tagit 15 poäng och leder VM, teamet har 25.

Ferrari står på noll poäng

Ferrari, McLaren och Renault däremot som dominerat i tio års tid har tillsammans skrapat i hop fem poäng på två lopp. McLaren har en poäng, Ferrari ingen.

– Problemet är att vi är för långsamma jämfört med våra konkurrenter, säger Kimi Räikkönen i ett pressmeddelande.

– Vi måste försöka och förbättra bilen för i nuläget kan vi inte vara med och kämpa om titeln.

För Ferrari har årets säsongsstart varit den sämsta sedan 1992. Teamet har haft krismöten, Michael Schumacher har fått enormt kritik de felbeslut som teamet tog i Australien och Malaysia när han var närvarande och man har strukturerat om i organisationen och teammanagern Luca Baldisserri får nu stanna hemma från tävlingarna. Teamet har problem med balansen i bilen och den verkar svårkörd.

Märkta av lögnen

McLaren-Mercedes är märkta av lögnaffären från Australien och sedan sportdirektör Dave Ryan fick sparken har nu Ron Dennis lämnat alla sina uppdrag för racingteamet.

Men efter den första dagen av tävlingshelgen i Shanghai är det svårt att se någon tydlig förbättring hos något av teamen.

Istället blir det tydligt att de stora dominanterna ligger i botten - hårt pressade.

– Man måste vara medveten om att Ferrari och McLaren kämpade om VM-titeln de två senaste säsongerna och inte har haft samma tid på sig att sätta sig in i de nya reglerna, säger Michael Schumacher till RTL.

Det är en förklaring. Den andra är de dubbla diffusorerna och Brawn och Toyota använder sig av och som förbättrar downforce och ökar hastigheten på bilen.

Men de mer etablerade teamen hade chansen att kolla in de nya diffusorerna redan i början av året, både Toyota och Williams presenterade sina bilar i januari, men då var det inget stall som valde att notera förändringen. Reaktionen kom först när Brawn seglade i från alla andra under de avslutande testerna och i samband med premiären.

– Jenson Button och Brawn har vunnit två lopp och alla förväntar sig att de fortsätter att dominera i Kina, Bahrain och Barcelona, säger Mike Gascoyne som är före detta teknisk direktör hos bland annat Toyota och Renault till BBC.

– Button kan bygga upp en ledning på 30 poäng och det kan mycket väl vara tillräckligt mycket för att avgöra mästerskapet.

Kamp mot klockan

Nu blir det en tuff kamp mot klockan för de jagande teamen. I år är det testförbud och dessutom finns det begränsningar på hur mycket vindtunnlarna får användas. Det gr att de stora teamen inte kan jobba dygnet om och få fram ett helt nytt koncept i rekordfart. Dessutom går det inte att bara hänga på en dubbel diffusor utan det har att göra med hur resten av bilens bakre parti är byggt. De flesta måste i stort sett bygga om hela bilen.

– Hjulupphängning, växellåda och en stor del av bilens bakre del, ja det är mycket som måste göras om och det är ett stort ingrepp, säger Niki Lauda till Welt.

– Det tar tid att få ordning på det, allt måste räknas om och konstrueras på nytt. Visst kommer vi att få se några versioner i Barcelona den tionde maj, men jag tvivlar på att de kan konkurrera med Brawn. De har arbetat med sitt material i ett halvår, hur ska de andra kunna kopiera det på några veckor.

Så det finns ingen anledning att förvänta sig några mirakel.

I år är F1-världen upp och ner.

Ställningen i fjol och nu

VM-ställningen 2008:

1) Ferrari 172 poäng

2) McLaren 151 p

3) BMW 135 p

4) Renault 80 p

5) Toyota 56 p

6) Toro Rosso 39 p

7) Red Bull 29 p

8) Williams 26 p

9) Honda (numera Brawn) 14 p

10) Force India 0 p

11) Super Aguri 0 p

VM-ställningen 2009 efter 2 av 17 lopp:

1) Brawn 25 p

2) Toyota 16,5 p

3) BMW 4 p

4) Renault 4 p

5) Williams 3,5

6) Toro Rosso 3

7) Red Bull 1,5

8) McLaren 1

9 ) Force India 0

10) Ferrari 0

• Säsongens andra lopp bröts i förtid och bvara halva poäng delades ut.

Följ ämnen i artikeln