Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Viaplay börjar sända allsvenskan i fotboll

Publicerad 2013-07-26

”Avtalet sträcker sig till och med 2015”

Viasat kommer att sända allsvenskan i fotboll till och med 2015.

Avtalet börjar gälla redan på söndag när Helsingborg och IFK Göteborg drabbar samman i ett toppmöte.

– Det känns som en prestigevärvning, säger Niclas Ekdahl, vd på Viaplay, till Sportbladet.

I dag blev det klart att Viasat kommer att börja sända fotbollsallsvenskan via sin online-tjänst Viaplay.

C More – som har hållit i sändningarna i över tio år – kommer även fortsättningsvis att stå för produktionen, men sändningarna kommer att visas även på Viasat.

Det blir alltså samma kommentatorer och experter som tidigare.

– Vi har jobbat för det här ett tag och det känns som ett utmärkt komplement till Premier League och Champions League, säger Niclas Ekdahl, vd på Viaplay.

”En bra affär”

– Avtalet sträcker sig över tre år, alltså till och med 2015. Vi kikar egentligen på alla rättigheter som finns på marknaden vare sig det är film, sport eller tv-serier. Nu fanns det ett bra läge och både vi och rättighetsägarna tyckte att det var en bra affär, säger Ekdahl.

Som C More-kund kommer man fortfarande att kunna se alla allsvenska matcher på de vanliga kanalerna. Har man Viaplay får man tillgång till tre eller fyra matcher per omgång. Vilka matcher det blir avgör C More som väljer ut de hetaste.

”Kommer att nå ut till fler”

Jonas Lönnquist, Sverigechef på C More, tycker att affären är ett bra sätt att öka exponeringen av den allsvenska produkten:

– Vi tittar löpande på olika sätt att öka distributionen och tillgängligheten för våra rättigheter på ett lönsamt sätt. Det här ger oss utökade kommersiella möjligheter, säger han.

Tror du att ni kan förlora på att inte ha samma exklusivitet?

– Vår starka tro är att det här ökar förutsättningarna för att kommersialisera och stärka allsvenskan samt nå ut till fler.

Du är inte rädd att ni i förlängningen tappar abonnenter till Viaplay?

– Nej, jag tror att vi har en bra tydlighet i vårt utbud med allsvenskan, elitserien och La Liga. Sedan jobbar vi lite annorlunda med rättigheterna på C Sports eftersom de säljs styckevis. Vi ser det här som ett sätt att nå ut till fler människor, det känns spännande, säger Lönnquist.