Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

F1-DUELLEN

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-24

Nya regler – då är testerna viktigare än någonsin

VM blir en tvekamp – mellan McLaren och Ferrari.

Och den har redan börjat.

Därför jämför Sportbladet de båda bilarna redan nu.

Ferrari var först ut med att presentera den nya

bilen och var också först med att testa den.

De båda giganterna skulle ha möts under testerna

i Portugal den gångna veckan, men i ett sent läge valde Ferrari istället att stanna kvar på hemmabanan Mugello. Officiellt var anledningen de dåliga väderleksförhållandena i Portugal, men inofficiellt pratas det om att stallet har haft vissa problem med frontspoilern och med avgasröret och därför vill stanna nära fabriken i Italien. Beslutet var antagligen rätt eftersom teamen i Portugal haft problem med regn hela veckan.

Inget möte

Än så länge är inga tester för mars planlagda, men som det ser ut just nu möts inte de två giganterna någon gång på samma bana före säsongspremiären i Australien den 29 mars.

Båda teamen satsar på samma förarpar som förra säsongen, hos McLaren- Mercedes är världsmästaren Lewis Hamilton den givna ettan och Heikki Kovalainen hans hjälpryttare. Hos Ferrari fick 2007 års världsmästare Kimi Räikkönen i fjol se sig besegrad av VM-tvåan Felipe Massa och i år får båda fri fart.

– Vi har ingen nummer ett, hälsar stallchefen Stefano Domenicali.

På grund av de nya reglerna har inget stall kunnat vidareutveckla fjolårets bil, istället är alla bilar ritade från grunden och dessutom gör testförbudet under säsongen att tiden fram till starten blir avgörande.

– Vi har aldrig tidigare sett en sådan revolution inom F1, säger Ferraris nya teammanager Luca Baldisseri till Sport Bild.

– Istället för att vi förbereder oss för de första loppen måste vi göra allt det arbete som vi annars gjort under säsongen. Den som gör misstag i början har ingen tid att korrigera dem.

BMW utmanar

Den stora utmanaren förväntas bli BMW, teamet som har koncentrerat sig på att få KERS att fungera. Systemet är tillåtet från och med 2009, men inget måste. Systemet gör att föraren genom att trycka in en knapp en gång per varv under sex sekunder får 82 hästkrafter extra.

BMW kommer att använda sig av systemet, som kommer att bli deras stora vapen i kampen mot de två giganterna.

Följ ämnen i artikeln