Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lovisa, Louise

Hans mål – OS i TV4

Publicerad 2013-01-12

Efter sålda rättigheter och kritik från kanalens stjärnor – här ger sportchefen Hans Pekkari sitt försvarstal

Vad håller egentligen TV4 på med?

Många har ställt sig frågan efter att kanalen sålt sina rättigheter till Sveriges VM-kvalmatcher och SM-slutspelet i hockey.

Vi ställde den till sportchefen Hans Pekkari, fyllde på med några om OS, TV4 Sport och ”Road Wars” – och fick ett löfte till svar.

– Vi ska satsa mer än vad någon annan svensk tv-kanal har gjort.

stora planer  Såväl Patrick Ekwall som Niklas Wikegård har uttryckt besvikelse över TV4:s beslut att sälja vidare tunga matcher i fotboll och hockey. Men sportchefen Hans Pekkari är inte orolig över framtiden. I stället har han ambitiösa planer, både för stora och mindre etablerade idrotter.

De senaste månaderna har TV4 sålt fem av Sveriges VM-kvalmatcher i fotboll (bland annat 4–4-mötet i Berlin) och hockey- slutspelet till konkurrenten SBS Media, där bland annat Kanal 5 och Kanal 9 ingår.

Märkligt, tycker många.

Bra, ropar en del.

Trist, suckar kanalens egna profiler.

Varför, undrar vi?

– Det är en del av en översyn vi har gjort, vi har analyserat och sorterat i vår rättighetsportfölj och nu är vi klara. Det här ger oss större muskler än tidigare. Under 2013 sänder vi bland annat fyra stora mästerskap på hemmaplan (hockey-VM, fotbolls-EM för damer, friidrotts-EM och bandy-VM), vi kommer att kunna erbjuda en mer om- fattande bevakning och vi ska satsa mer än vad någon annan svensk tv-kanal har gjort.

Så ni har förköpt er?

– Nej, det stämmer inte. Nu kommer vi att kunna satsa ännu mer på de stora evenemangen vi har, och vår kontinuerliga verksamhet under 2013. Och vi kommer att fortsätta satsa och köpa nya sporträttig- heter framöver. Nästa rättighetsaffär vi gör kommer handla om en ny vi köper in.

30 gratismatcher från hockey-VM

Vad innebär ”en mer omfattande bevakning”?

– En kombination. Under hockey-VM kommer vi sända fler matcher helt gratis till hela svenska folket. Ett 30-tal av turneringens 64 matcher kommer att gå i TV4-kanalen. Under damernas EM ska vi erbjuda den mest omfattande bevakningen som någonsin förekommit i svensk tv. 15–20 matcher sänds i TV4-kanalen och resten av turneringen i våra övriga kanaler. Och från friidrotts-VM i Moskva ska vi sända fler timmar än någonsin tidigare.

Ni valde bort herrfotbollen för dam- fotbollen?

– Nej, vi har alla VM till och med 2022, vi sänder flera VM-kvalmatcher under 2013 och vi fortsätter sända många av de största ligorna både i Sverige och i världen. Det kommer att bli en fortsatt satsning på herrfotboll också.

– Damfotbollen har vi drivit under lång tid, och jag är stolt över att vi tagit den till en ny nivå. När vi sände VM-finalen i USA 2003 lockade vi 3 790 000 tittare (näst bästa i TV4:s historia, endast överträffad av Sverige–Danmark i EM 2004). Bra direktsänd sport är en suverän produkt om man vill locka stora tittarskaror.

Men slutspelshockey är inte en sådan?

– Tittandet i fri-TV har varit tyvärr ständigt vikande under en tid, vi har haft svårt att nå över en miljon tittare. För tio år sedan hade vi mellan 1,5 och två miljoner tittare men i våras tappade SM-slutspelet medan VM-hockeyn gick starkt. Vi har dragit slutsatser kring det och valt att prioritera hockey-VM, där tittandet i våras på Sveriges matcher i TV4 ökade med 118 procent jämfört med 2011, då TV3 sände.

Hemlighetsfull

Du säger att ni ska köpa en rättighet nästa gång, vilka tittar ni på?

– De stora evenemangen inom olika sporter. Inom betal-tv är det fokus på de mest attraktiva ligorna, både internationellt och nationellt. Och vi kikar på sporter som inte är fullt lika etablerade i dag men där vi tror att det finns potential. Som vi en gång i tiden byggde till exempel damfotboll och hockeyallsvenskan.

Vad är det för sporter?

– Jag vill helst inte utveckla det i Aftonbladet. Även om vi inte talar käkkirurgi här så kan det hända att andra konkurrenter får upp ögonen för vad vi håller på med.

Något får du krama ur dig.

– I helgen sänder vi till exempel långloppsvärldscupen. SVT har haft en viss bevakning, och har Vasaloppet, men nu satsar vi på att direktsända alla andra tävlingar. Jag tror mycket på det, eftersom intresset för vintersport är stort i Sverige och den här rättigheten kombinerar elit- och bredd-intresset som finns för längdskidåkning.

Men de som gillar fotboll och följer landslaget, eller SM-slutspelet i hockey, blir nog besvikna om de får ett långlopp i Tjeckien i stället?

– Men vi sänder hela elitserien och en del av SM-slutspelet i CMore som tillhör TV4-gruppen. Och när det gäller VM-kvalmatcherna i fotboll så sänder vi ett par av de viktigaste det här året, samt vänskapslandskampen Sverige–Argentina, halva fotbolls-VM och dam-EM i TV4. Det finns ingen av våra konkurrenter som kan matcha det utbudet.

Så det går inte knackigt för TV4?

– Inte alls, det går utmärkt för TV4. Vi ligger stabilt i vårt tittande och vår annonsaffär går bättre än någonsin.

Har uppköpet av Canal Plus varit en bra affär?

– Det är inte en fråga för sportchefen, den måste du ställa till ägarna.

Jag tror att ni måste ta tillbaka Premier League för att det ska bli en bra affär.

– Tittar vi på CMore så har vi allsvenskan och elitserien som en bra bas, och mycket annan bra sport, så vi har ett väldigt starkt utbud där tycker jag.

Du har pratat om att ni ska satsa på ”lägereldsprogram” – vad menar du?

– Direktsänd sport och program inom andra genrer som har en förmåga att samla stora delar av den svenska befolkningen.

”Let’s Dance” samlar stora delar av den svenska befolkningen.

– Ja, det är ett bra TV4-program, men exakt hur programbudgeten fördelas mellan olika genrer inom TV4:s kanaler är en fråga för kanaldirektören Peter Lindström.

Hoppas på 2018

OS måste lyda under epitetet ”lägereldsprogram”, inte för att elden brinner utan för att det samlar massorna, och det tolkar jag som att ni siktar på OS?

– Ja, eftersom vi har en ambition att sända stora evenemang så är det klart att OS är intressant i framtiden.

När?

– Eftersom MTG sitter på rättigheterna till OS 2014 och 2016, så är det inte aktuellt just nu. Men däremot kommer diskussionerna snart att starta kring OS 2018 och framåt och det är klart att det är intressant för TV4.

Ni kommer att försöka få OS?

– Ja, vi kommer att vara med i de diskussionerna.

Så OS i TV4 inom tio år?

– Det hoppas jag.

Ni har en gedigen kanalpark och skulle kunna sända OS helt på egen hand.

– Exakt hur vi skulle sända ett OS, om vi i framtiden skulle få chansen, är en hypotetisk fråga. Däremot är det en kittlande tanke att skriva historia, precis som vi gjorde 2008 när vi för första gången sände fotbolls-EM på egen hand.

Tycker du att ni får den kärlek ni förtjänar från tittarna?

– Jag tycker att vi ofta får positiv feedback på saker vi gör. Ibland hör tittare av sig och tycker att andra saker inte är lika bra, och det har jag full respekt för.

Ni startade ytterligare en sportkanal, TV4 Sport Xtra, har ni tillräckligt med sport-rättigheter att fylla två sportkanaler?

– Det blev ofta för trångt och tablå- krockar i TV4 Sport och därför startade vi TV4 Sport Xtra. Det ger oss möjlighet att sända ännu fler matcher från de ligor vi har rättigheterna till.

Polisjakter och lastbilar som kör runt på is, varför kan man hitta sånt i er sportkanal?

– Vi sänder 2 800 timmar sport per år i TV4 Sport, och en stor del är direktsänt.

Det var inte frågan.

– Det pågår inte direktsänd sport alla tider på dygnet så vi sänder även andra typer av program. De är populära och bidrar till ökade reklamintäkter, och blir kanalens ekonomi bättre så får vi möjligheten att satsa på ännu fler sporträttigheter. Vi är ett kommersiellt företag, precis som Afton-bladet, och vi måste tjäna pengar för att kunna erbjuda ett starkt utbud.

Så om folk slutar titta slutar ni sända det?

– Antalet tittare är en av faktorerna som påverkar utbudet. Självklart sänder vi även program med starkt journalistiskt innehåll trots att tittandet är lågt, men på lång sikt behöver alla program hitta sin publik för att överleva.

Har du själv sett ”Road Wars” någon gång?

– Absolut, även om det kanske inte tillhör mina personliga favoritprogram. Men min åsikt är egentligen oviktig jämfört med våra tittares och eftersom programmet ses av många tittare så vet vi att det är populärt.

Du har varit sportchef på TV4 sedan 2003, under tiden har SVT haft tre sportchefer. Hur ska man tolka det?

– Det har jag ingen aning om.

Som att du är en tuff jävel att ha och göra med?

– Det vore intressant att höra vad Remy (Nilson), Albert (Svanberg) och Per (Yng) tycker, men från mitt perspektiv kan jag bara säga att jag upplever att vi haft ett gott samarbete under alla år.

Vad är du mest stolt över under dina tio år som chef på TV4 Sporten?

– Att vi har rekryterat väldigt många kompetenta kvinnliga sportmedarbetare på en mängd olika positioner, både framför och bakom kameran. Det såg helt annorlunda ut för tio år sedan, både på TV4 och i svensk sportjournalistik i stort. Där har vi gått i bräschen.

TV-kanalernas sporträttigheter (i urval)

SVT

Fotbolls-VM (tillsammans med TV4) fram till 2022

VM i skidor, skidskytte och alpint

Världscupen skidor, alpint, skidskytte, backhoppning

Elitserien i handboll, damer och herrar

Diamond League

Svenska cupen i fotboll

Världscupen hästhoppning

SM-veckan

Rally-VM

TV4

Fotbolls-VM (tillsammans med SVT) fram till 2022

VM-kval (fotboll)

Dam-EM i Sverige 2013

Allsvenskan i fotboll

Damallsvenskan i fotboll

Superettan i fotboll

EM och VM i handboll

EM och VM i friidrott

Diamond League

Bandy-VM

Elitserien i bandy

Ishockey-VM

Serie A

Europa League

Ligue 1

CMORE

Allsvenskan i fotboll

La Liga

Serie A

MLS

Europa League

Eredivisie

UFC

Elitserien i hockey (grund-serien, kvarts- och semifinaler)

Wimbledon

ATP- och WTA-touren

Davis Cup

Elitserien i speedway

STCC

MTG

Vinter-OS 2014

Sommar-OS 2016

Champions League

Premier League

JVM-ishockey

Hockeyallsvenskan

NHL

NFL

Formel 1

Nascar

Speedway GP

GP2

PGA-touren

LPGA-touren

Ryder cup

Solheim cup

SBS

VM-kval fotboll (fyra matcher)

SM-slutspelet i ishockey

Reklamavbrott, polisprogram och sålda matcher: Fyrans senaste kontroverser

Sålde slutspelet i hockey.

Pressmeddelandet som kom i veckan var i glad ton.

”Jag kan med glädje bekräfta att ett avtal om elitseriens slutspel nu är klart”, sa Jonas Sjögren, vd för SBS Media Group Sverige i det.

Det innebar att fyran hade släppt sändningarna till Kanal 5 eller Kanal 9 för omkring 40 miljoner kronor.

Slogs för att få visa reklam mitt i matcher.

Från och med årsskiftet ändrades radio- och tv-lagen så att TV4 tillåts sända reklaminslag som är kortare än en minut, instoppade mitt i halvlekarna i exempelvis fotboll och handboll. Hur det ska användas är oklart, men under

utredningen slogs kanalen för ännu större rättigheter till att bryta mitt i spelet.

Sände inte sport i sportkanalerna.

I december lanserades TV4 Sport Xtra. Då väcktes kritik mot att den och TV4 Sport sände för lite sport. I en krönika skällde Marcus Leifby på mixen av fyllekörning, arga poliser och Steven Seagal:

”Det låter som en lördagskväll i Mantorp i mitten på 90-talet men det är det inte. Det är TV4 Sport en onsdagskväll.”

Sålde fotbollslandskamper.

Kanal 5 anade nog inte vilket klipp de gjorde när de köpte Sveriges bortamatch mot Tyskland. Men trots att man släppt ”Bragden i Berlin” fortsatte fyran sälja Sveriges matcher. Femman har köpt fem kommande landskamper, varav fyra är i VM-kvalet, för 20 miljoner kronor.