Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

De lurar förbudet

Publicerad 2011-12-24

Så utnyttjar bryggerierna kryphålen i alkohollagen

På landets idrottsarenor råder totalförbud mot alkoholreklam.

Ändå förknippas svensk fotboll med Norrlands Guld, Falcon, Åbro och Kopparbergs.

– Om ett regelverk upplevs orimligt letar man efter de hål som finns, säger alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström.

Idrotten är viktig för Sveriges bryggerier. Det framgick med all tydlighet tidigare i år, då Carlsberg betalade ett tvåsiffrigt miljonbelopp för att få till ett sjuårigt samarbetsavtal med Swedbank Arena. Som officiell partner får Carlsberg, som äger Falcon och Pripps Blå, reklamplats och möjligheten att sälja sina produkter på den nya nationalarenan.

Konkurrenten Spendrups, som äger Norrlands Guld, samarbetar med Svenska fotbollförbundet och Åbro är sedan många år intimt förknippat med AIK. Lägg därtill Kopparbergs bryggeri, som har blivit ett med ett av lagen i damallsvenskan.

– Fotbollen förknippas med öl och är viktig för oss. Konsumenten dricker inte mycket på arenan, men det är vedertaget att ta en bärs före matchen, säger Henrik Dunge, vd på Åbro bryggeri.

Lagen inget hinder

Att alkohollagen förbjuder alkoholreklam på arenor och i andra idrottssammanhang är inget hinder för bryggerierna eftersom de också säljer läsk, vatten och alkoholfri öl.

– Renodlad alkoholreklam är inte tillåten, men eftersom bryggerierna säljer andra produkter är det i juridisk mening okej med varumärkesbyggande reklam. Vad folk associerar loggorna till är en annan fråga, säger alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström.

Anna Carlstedt, ordförande i IOGT-NTO, är beredd att jämföra bryggeriernas marknadsföringsstrategier med Marlboros. När reglerna för tobaksreklam skärptes startade cigarett-jätten ett klädesmärke, vilket underlättade möjligheten att skicka röksignaler.

– Alkoholindustrin har lärt sig av de misstag tobaksindustrin gjorde och försöker hela tiden hitta nya vägar. Allt är väl genomtänkt, så att de har på fötterna när man pressar dem, säger Anna Carlstedt.

Spendrup fälldes

Trots kryphålen förekommer det

att bryggeriernas reklamsatsningar hamnar hos Marknadsdomstolen. Så sent som i mars fälldes Spendrups, som tillverkar Heineken på licens, för ”Det bästa av två världar”. Kampanjen, som pågick 2009, innebar att den som köpte ett sexpack folköl fick en dvd-film från Champions Leauge.

Om bryggeriet bryter mot förbudet och kommer med ett liknande kombinationserbjudande utfaller ett vite på en miljon kronor.

”Det aktuella erbjudandet kopplar samman alkohol med idrott. Erbjudandet befäster och befordrar därigenom föreställningen att man ska dricka öl när man ser på fotboll. Detta bidrar enligt Marknadsdomstolen till en positiv inställning till bruket av alkohol”, står att läsa i domen.

Även Kopparbergs bryggeri, som placerade gigantiska ciderburkar utanför Nya Ullevi, har fällts för att ha trotsat måttfullhetskra-vet i alkohol-

lagen.

Världens bryggerier satsar varje år miljardtals kronor för att synas på arenor, på matchtröjor och i klubbnamn.

2014 avgörs Ryder Cup på en anläggning som ägs av en ledande spritproducent.

Vem sa att idrott och alkohol inte hör ihop?

I dag, del 2, i Stefan Holms och Sportbladets granskning om problema-tiken. Det sker under

vinjetten SOS 112, för situationen är alarmerande.