”Jag ska strunta i den andra dagens tester”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-09

Ericsson kraschade – igen

Marcus Ericsson, här vid testerna med Brawns F1-bil, har på nytt varvat toppresultat med bottennapp under GP2-testerna.

En stark inledning, en katastrofal andradag och en bra avslutning.

Det tycks vara ett typiskt resultat för Marcus Ericsson.

–Jag ska strunta i den andra dagens tester, säger han.

Svensken har avslutat de sista testerna inför årets GP2-säsong och den första dagen i Barcelona var riktigt bra. Han hade femte bästa tid.

– Den andra dagen ändrade vi lite på bilen, men det kändes inte bra även om tiderna var bra så under förmiddagen så gjorde vi om inställningarna igen, säger Marcus Ericsson.

– Det kändes som om jag hade mer potential i bilen den första dagen så vi la ner mycket tid på att ändra tillbaka bilen och det tog nästan hela förmiddagspasset.

Krasch igen

Bilen var klar till eftermiddagens tester, men så kraschade han – precis som under det förra testtillfället. Men han var inte ensam, totalt var det åtta röda flaggor. Den här gången försvann svensken efter tre varv, under det förra testat kraschade han på väg ut ur depån.

– Det är ett långsamt parti med stora avåkningszoner och jag testade mina gränser, men jag kom för långt ut på kerbsen och snurrade i chikanen. Hade jag snurrat utåt hade jag hamnat i gruset, lagt i ettan och kört, men nu snurrade jag inåt och träffade ett staket i stället och slog i sidan. Bilarna är rätt så komplicerade och då får man vila för det tar ett bra tag att reparera alla skador.

Därmed var den andra dagen förstörd. Under fredagen var han nia under förmiddagen och tolva under eftermiddagen.

– När jag får till det så är jag med i toppen, det är klart. Men det är en otroligt tuff serie, troligen den tuffaste som finns och det är stenhårt. Vi testade med fulltank, körde depåstopp och starter. Det var en produktiv dag och det känns bra.

Hur tycker du att testerna gått, nöjd?

–Ja, jag tycket att jag har utvecklat min körstil, det är en annan power i de här bilarna och man måste nyttja materialet på ett annat sätt.

Hur är känslan inför premiären i maj?

- Det känns bra, men det är naturligtvis något annat att köra premiären i Barcelona än att testa här. Då är det F1-helg om mer gummi från F1-bilarna på banan och betydligt kortare banan, men jag är positiv och ser verkligen fram emot det.

Det är nu nästan exakt en månad till premiären och fram till dess ska Marcus Ericsson fortsätta att träna fysiken och arbeta med den mentala biten.

– Helst hade jag ju velat köra nästa vecka, jag är verkligen laddad, säger han.

Har du fått någon koll på dina konkurrenter? Vilka blir farliga?

– Pastor Maldonado (Rapax) har varit snabbast fyra av sex dagar och blir svår att slå. sedan är ART starka, men däremot har inte bilarna från Barwa Addax varit så starka som jag trott. Men de kommer säkert.

Serien startar den 8 maj i Barcelona.

Följ ämnen i artikeln